Polls of no return

Når selv valgforskere ved Københavns Universitet overser grundprincipperne i lærebogens ABC om valide stikprøver, svækkes håbet for, at standarden i meningsmålinger forbedres i fremtiden!

I fredags udkom en relevant og interessant forskningsrapport, som fastslog, at vælgerne i høj grad påvirkes af meningsmålingerne. En rapport som kaster et kritisk blik på brugen af meningsmålinger.
Men efter at have nærstuderet rapporten står det klart, at selvsamme undersøgelse begår præcis samme fejl som de meningsmålinger, der peger i øst og vest, på grund af et tvivlsomt datagrundlag.

I rapporten fastslår professor Kasper Møller Hansen ved Københavns universitet:
”…der hviler et stort ansvar hos producenter og formidlere af meningsmålinger for at disse er korrekte. Det vil sige, at de er gennemført med høj faglig standard, og der er åbenhed om, hvordan meningsmålingen er gennemført (fx sampling, vægtning, indsamlingsmåde)…”

Her oplyser Kasper Møller Hansen om sin egen undersøgelse, at stikprøven er baseret på ”et repræsentativt udsnit blandt vælgere mellem 18-74 år og at undersøgelsen er gennemført som en online survey i YouGovs internetpanel”.

Men der nævnes intet om, hvordan stikprøven er udvalgt, og om respondenterne er tilfældigt udvalgt?

Hvorvidt undersøgelsen reelt er repræsentativ står hen i det uvisse. For kun hvis respondenterne er udtrukket tilfældigt blandt samtlige vælgere i Danmark, kan man tillade sig at deklarere undersøgelsen som repræsentativ.

Problemet med rapporten er, at vi kun kan gisne om den reelle udvælgelsesmetode, idet rapporten ikke indeholder information herom. Man kunne frygte, at der var tale om respondenter, der selv har tilmeldt sig, motiveret af muligheden for at vinde præmier? Den slags ”selvtilmeldingspaneler” benyttes i mange meningsmålinger, men desværre også i mange forskningsstudier. Selvtilmeldingspaneler kan fint bruges til at vejre en stemning og give et fingerpeg, eks. til brug for reklametests. Men respondenter der tilmelder sig via internetreklamer, afspejler ikke et repræsentativt udsnit af befolkningen, uanset vægtning og brug af kvoter.

Selvopfyldende profetier
Som et led i Københavns Universitets research til forskningsprojektet, var man måske opmærksom på debatten i november 2013, hvor emnet handlede om opinionens påvirkning af meningsmålinger. I forbindelse med debatten, udtalte Chefredaktør på Metroxpress Jonas Rathje til fagbladet Journalisten: ”YouGov har før forudset tendenser med andre partier, så vi stoler på dem.”  

Det tankevækkende ved netop denne udtalelse er, at en meningsmåling der ”forudsiger” i stedet for at afspejle et øjebliksbillede, netop understreger essensen i hele problemstillingen, nemlig ´selvopfyldende profetier´.

Man går på kompromis med kvalitet, i jagten på profit og billige data  
Datakvalitet koster penge, også når det gælder interviewundersøgelser.  Der findes to slags analyseinstitutter. Dem som baserer sine undersøgelser på respondenter der… 1) tilmelder sig via internetreklamer der udlover præmier. 2) respondenter der udtrækkes tilfældigt og interviewes via telefon og rekrutteres til et panel.

Den helt store forskel på at bruge telefon er, at man kan skaffe sig adgang til samtlige telefonnumre (mobil- og stationære). For at fange folk med taletidskort, særligt de unge, kan man generere numre, på baggrund af de udbudte nummerserier. Anvendelsen af telefon er derfor den eneste metode, hvor man kan overholde det vigtigste princip for en repræsentativ meningsmåling, nemlig; at alle danskere har haft lige stor chance for at blive udtrukket og give sin mening til kende.

Klik her og læs artiklen i journalisten.
Klik her og læs rapporten fra Københavns Universitet
Klik her og læs varedeklaration for stikprøvekvalitet.

 
 

Christian Stjer
Af Christian Stjer, adm. dir. Voxmeter.
Klik her for at gå tilbage til blogoversigten.


Min
Twitter

Min
LinkedIn

Voxmeter
Facebook

Tilmeld
Nyhedsbrev