Australsk singer-songwriter knuselskes af de modne fans

Dean Lewis udgav sin første single ”Waves” i 2016, der dengang både modtog platin og blev en del af soundtracket på populære serier som Suits og Greys Anatomy. Siden er karrieren gået stødt fremad. Sangeren fra ”down under” er nu klar med en ny single; kærlighedssangen ”7 Minutes”, der tyder på at blive et ligeså stort hit som sine forgængere. Men hvad siger de danske lyttere til nummeret?

Uforløst kærlighed rammer ca. en million danskere

Voxmeter har analyseret ”7 Minutes” ved hjælp af musikanalyseprogrammet VoxHot Musiktest, hvor et repræsentativt udsnit af de danske lyttere udtrykker deres mening om og giver råd til musikken. Her siger 17% af lytterne, at kærlighedsnummeret går rent ind hos dem, hvilket svarer til ca. en million danskere. Dermed befinder nummeret sig også blandt de mest populære på VoxHot-listen i januar måned.

Dean Lewis

”7 Minutes” er oplagt til afslapning

Ifølge VoxHot Musiktest kan sangens succes blandt andet skyldes, at lytterne forbinder ”7 Minutes” med stemninger som kærlighed, glæde og ømhed. Dette går fint i spænd med sangens tema, der er uforløst kærlighed og at miste den, man elsker. Der er ingen negative tilbagemeldinger på instrumenteringen, hvilket gør sangen mere lyttervenlig end gennemsnittet. Faktisk mener 69% af lytterne, at dette bittersøde nummer er ganske afslappende.

Dean Lewis har fat i det stærke radiolyttersegment

”7 Minutes” vurderes til at have 10% mere radiotække end gennemsnittet af samtlige testede numre på VoxHot-listen. VoxHot Musiktest dokumenterer samtidig, at sangen ville kunne klare sig glimrende i radioen fra tidlig morgen og ud på eftermiddagen – men kan faktisk spilles døgnet rundt. Det er et stærkt radiolyttersegment, der ønsker at høre sangen, for 35% af de positive testlyttere hører radio minimum 3-4 timer hver dag.

Find det rette segment med VoxHot Musiktest

VoxHot Musiktest røber vigtige aspekter om musiklytterens vaner, herunder også de potentielle fans’ demografiske sammensætning. Ofte taler analysernes resultater med hinanden. Man kunne spørge sig selv: hvilket segment hører radio i fire timer om dagen eller derover – og har i større grad stadig CD (22%) blandt deres foretrukne musikmedier?

”7 Minutes” finder primært sine fans blandt modne kvinder

En stor andel af nummerets fans (44%) befinder sig i det modne segment, det vil sige aldersgruppen 60+. Sangens direkte tiltaleform og tekster som ”If I came back, will you still be there?” går betydeligt klarere ind hos kvinder end hos mænd. Faktisk hitter Dean Lewis’ melankolske bud på temaet ”the one that got away” primært hos det kvindelige køn, der udgør ikke mindre end 63% af den potentielle fanskare.


VoxHot Musiktest kortlægger musikmarkedet

Dean Lewis er Voxmeters benchmark med internationale kunstnere, der giver et indblik i, hvordan de klarer sig i test i forhold til de nationale – og på hvilke parametre. VoxHot Musiktest er et godt værktøj for musikselskaber – også udenlandske – til at få øje på deres artisters målgruppe og give klare anvisninger til, hvordan de kommer bedst ud på et nyt marked.

I Dean Lewis’ tilfælde har VoxHot Musiktest f.eks. dokumenteret, at ”7 Minutes” har potentiale til at ramme ca. en million danskere, at den med fordel kan spilles på radioplaylisterne døgnet rundt, og at der er god grund til at bringe et fysisk salg ind i marketingsplanen for Danmark.

Resultaterne er blot et lille udsnit af, hvad VoxHot Musiktest kan hjælpe musikselskaberne med. Vigtigst er det, at testen er baseret på et uvildigt lytterpanel, der er et repræsentativt udsnit af hele den danske befolkning. Med andre ord går VoxHot Musiktest direkte til lytterne – og dermed musikforburgerne – for at finde ud af, hvad de gerne vil have, samt sandsynliggøre hvorfor.

Find ud af, hvad din musik gør ved lytterne

På Voxhot.dk udgiver vi hver uge en række musikanalyser. Analyserne forklarer, hvordan musikere og andre aktører i musikbranchen – også lytterne – får værdi ved at bruge det nye analyseredskab VoxHot Musiktest og følge med i musiklisten.

Officielt har vi været i gang siden 18. september. Vi har allerede påvist, at der er plads til meget mere variation i den musik, der formidles på såvel de små som de store radiokanaler. De hundredvis musiktests, der er blevet gennemført, viser, at danskernes musiksmag er bred og går på tværs af alle musikgenrer. Musikelskere, der hidtil har helliget sig til rock, finder pludselig ud af, at der er fantastisk musik indenfor hiphop eller jazz. Disse fakta kommer frem, fordi VoxHot Musiktest netop baserer sig på vurderinger fra et uvildigt og repræsentativt udsnit af de danske musikforbrugere.


På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER

Se alle musikartikler