Baby Pool

Baby Pools dobbeltkærlighed er gengældt

Baby Pool

Foto: Facebook foto

Det er ikke meget, man får at vide om upcoming-duoen Baby Pool på deres sociale medier – kun at de er koncertaktive, og at P3 har lagt mærke til deres pastelfarvede og overromantiske synth-univers, der leder tankerne tilbage på 80’erne og croonere som Rick Astley.

Lyt mens du læser musikanalysen

Bandet har dog udgivet tre singler. I 2018 kom “Body” og “On My Beach”, og nu er duoen klar med deres nye single “Loving You Twice”, som Voxmeter har testet med musikanalyseværktøjet VoxHot Musiktest. Her kan man se, hvad lytterne synes om den sukkersøde stil, og ikke mindst, få øje på, hvem nummerets fans er.

Kærligheden er gensidig hos det modne segment

Det siger måske sig selv, at et nummer der hedder “Loving You Twice” må straks appellere til de håbløse romantikere eller fans af kitsch. Der er heller ikke smurt et tyndt lag smør på denne tre et halvt minut lange ballade. Men hvem appellerer en så dedikeret musikstil egentlig til rent demografisk?

Det viser sig, at “Loving You Twice” rammer en perfekt ratio på 50/50 på kønsfordelingen. Her er der altså lagt op til kinddans for alle pengene. Kinddansen skal udføres af et alderssegment, der ligger langt over den unge duos gennemsnitsalder. Faktisk kunne singlen danne et godt romantisk bagtæppe for deres bedsteforældres generation.

Baby Pool - Aldersfordeling

Nummerets største fangruppe findes nemlig blandt de ‘modne 60+’ med hele 46%. Dernæst kommer de voksne i aldersgruppen 30-59 år med 33%. I sidstnævnte segment findes der dog også flest ikke-fans. 54% melder decideret fra overfor musikken. Dette kan muligvis skyldes, at duoen tager fat på en stil, som denne generation voksede op med og derfor ikke har den nødvendige ironiske distance til, som man ellers fornemmer bandet lægger for dagen.

Lytterne vil have “Loving You Twice” i radioen

At Baby Pools’ fans befinder sig i det modne segment betyder, at nummeret nok vil gøre sig bedst i radioen fremfor på streamingtjenesterne. Dette bekræftes også af VoxHot Musiktest-rapporten. 71% af lytterne har angivet, at deres foretrukne platform for musiklytning er radioen, derefter stream (54%) og YouTube (42%).

Baby Pool - Radio

Dermed kan Baby Pool fint satse på at få så meget tid i æteren som muligt, hvilket fint kan gøres ved at kontakte radiokanalerne og vedhæfte singlens VoxHot Musiktest-rapport. Her dokumenteres det jo, at der findes radiolyttere til sangen – og at der faktisk er 4% flere, som gerne vil høre musikken i radioen, end der i gennemsnit er for samtlige artister på VoxHot.

God musikalitet, men ikke den store playliste-pleaser

Til gengæld stiller lytterne sig mere afventende, når det kommer til at ville tilføje nummeret til deres playlister. Her er der ingen positive tilkendegivelser, men et flertal på 58%, der måske vil tilføje nummeret. Hvad dette skyldes, kan man gisne om, men det er ikke det musikalske håndværk, der fejler noget. 25% af samtlige lyttere mener, at musikken lyder ‘godt’, og det er 6% bedre end gennemsnittet. I samme omgang får gruppens særegne baryton overgennemsnitlig god feedback, og det samme gør teksten.

Et bud kunne være, at selvom bandet har fundet et ret originalt udtryk for samtiden, så kan der mangle et element, der adskiller dem fra inspirationskilderne. Denne mistanke kan også underbygges i kategorien ‘matcher musikgenre, der normalt lyttes til’. Her virker lytterne nemlig overraskende meget bekendte med bandets stil. 64% melder, at “Loving You Twice” matcher en genre, de normalt eller af og til lytter til.

Baby Pool - Musikgenre

Man skal huske, at denne rapport kun afspejler en måling på det enkelte nummer, og at den derfor er langt fra indikativ for feedback på bandets samlede musikproduktion. Dog giver analysen et kvalificeret bud på, hvad singlematerialet, som forhåbentlig skal åbne dørene for repertoiret, har af effekt på lytterne. At der er lyttere til “Loving You Twice” fremgår i starten af bandets VoxHot Musiktest-rapport. Hvad bandet ellers har i ærmet af musikalske overraskelser fremover, må tiden vise – og det kan man jo glæde sig til.

Find ud af, hvad din musik gør ved lytterne

Voxhot.dk udgiver vi hver uge en række musikanalyser. Analyserne forklarer, hvordan musikere og andre aktører i musikbranchen – også lytterne – får værdi ved at bruge det nye analyseredskab VoxHot Musiktest og følge med i musiklisten.

Officielt har vi været i gang siden 18. september. Vi har allerede påvist, at der er plads til meget mere variation i den musik, der formidles på såvel de små som de store radiokanaler. De hundredvis musiktests, der er blevet gennemført, viser, at danskernes musiksmag er bred og går på tværs af alle musikgenrer. Musikelskere, der hidtil har helliget sig til rock, finder pludselig ud af, at der er fantastisk musik indenfor hiphop eller jazz. Disse fakta kommer frem, fordi VoxHot Musiktest netop baserer sig på vurderinger fra et uvildigt og repræsentativt udsnit af de danske musikforbrugere.

Del artiklen på:

Se alle musikartikler

 

Tue West