Bank blæser til kamp mod volapyk

BANK BLÆSER TIL KAMP MOD VOLAPYK

Kan korsang hjælpe bankmanden Lars til at blive volapyk-fri? Ny kampagne fra BankNordik, Magnetix og Octopuss er i luften.
Foto: Dansk Markedsføring

Halvdelen af danskerne fatter ikke banksprog, viser en ny undersøgelse, men nu gør BankNordik noget ved det. Ny kampagne signeret Magnetix er i luften, og Octopuss har produceret film. Se med her.

 

Kursskæring, ÅOP, hovedstol og overkurs. For nogle er det ganske almindelige bank-udtryk – for andre fuldstændig sort snak. Faktisk viser en undersøgelse fra Voxmeter, at halvdelen af danskerne ikke forstår banksprog.

Men banksnak må ikke være sort, lyder det nu fra BankNordik, som derfor i samarbejde med Magnetix er gået i luften med en imagekampagne, der skal rydde ud i de uforståelige fraser.

Målet er intet mindre end at blive ”Danmarks første volapykfrie bank”, for det er bankens ansvar at kunderne forstår deres bankrådgivere, så de ikke er mere rundforvirrede, når de går hjem, end da de kom.

– Det er jo en stor beslutning at købe hus eller bil, så det er vigtigt at have tryghed i de valg, man tager, siger Turið Finnbogadóttir Arge, der er forretningsdirektør hos BankNordik.

Dansk Markedsføring 01.11.18
Læs hele artiklen på Markedsforing.dk

Om Livsstil & Forbrug

”Livsstil og Forbrug” er en 360 graders monitorering af danskernes civilliv. Her fortæller danskerne om deres hidtidige og fremtidige adfærd, og når det er relevant, vurderer de involverede virksomheder.

  • Fritid: Familie & venner. Fritidsinteresser. Hobby. Sportsaktivitet. Kæledyr.
  • Medieforbrug: Brug af klassiske og sociale medier og fremtidige planer.
  • Forbrug: Fødevarer. TakeAway. Tøj. Sundhed & Pleje. Radio & Tv. Bøger. Øvrigt Udstyr.
  • Oplevelser: Restaurant & Café. Rejser. Forlystelser. Seminarer, Kurser, Uddannelse.
  • Sundhed: Kostvaner. Sundhed. Mental balance.
  • Boligindretning: Møbler. Boligtilbehør. Kunst. Hvidevarer. Værktøj. Haveredskaber.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk