Barbara Molekos viser sin unikke lyd i “Den Uendelige Nat”

Barbara Moleko

Foto: Pressefoto

”For jeg føler at
Den uendelige nat
Sætter sine spor i mig
Og det viser sig
At jeg virkelig er
Alene her”
Lyrics fra Den Uendelige Nat

Sådan synger Barbara Moleko på sin seneste single ”Den Uendelige Nat”, som for tiden ser ud til at henrykke de danske lyttere.

Udspillet ligger i denne måned nummer 2 på VoxHot-listen, og det har fået hele 757.112 unikke likes*. Der er noget usædvanligt selvsikkert over Molekos lyd, og dette er da heller ikke overraskende, for den unge sangerinde og sangskriver har længe dyrket musikken. I en alder af kun 12 år skrev hun sin første sang, og i 2012 udkom debutalbummet Lykken Er…. I 2015 var ”Gør Mig Lykkelig” fra opfølgeren Bapsz det mest spillede nummer på både P3 og P4, og begge albums har modtaget fremragende kritikerrespons. Derudover har Moleko allerede været nomineret til flere prestigefyldte priser, herunder Gaffa Prisen, Steppeulven og en Danish Music Award.

Vores musikanalyse viser, at ”Den Uendelige Nat” på mange parametre klarer sig markant bedre end gennemsnittet, sammenlignet med de tidligere testede numre. Sangen har en samlet CEM score* på 5.442, hvor det gennemsnitlige udspil scorer 4.636. Hvor bare en femtedel af lytterne gerne ser det gennemsnitlige nummer på VoxHot-listen spillet i radioen, vil hele 33 % blive glædeligt overraskede over at tænde for ”Den Uendelige Nat”. Kun 6 % af de adspurgte lyttere bryder sig overordnet set ikke om nummeret.

Barbara Moleko - Vil høre musikken i radioen

Moleko er blandt andet inspireret af Beyoncé, Diana Ross og Billie Holiday, og disse sangerinders tilstedeværelse er at mærke i Molekos musik, men alligevel har hun bestemt fundet sin egen lyd. 18 % af de adspurgte beskriver hendes nummer som unikt, men overraskende nok svarer den samme procentdel, at ”Den Uendelige Nat” lyder som det gængse popnummer. Måske skyldes dette, at både nummerets instrumentering og opbygning er typisk for genren; baggrunden udgøres af en synthesizer, der ved begyndelsen udfører simple og sparsomme lyde og senere gradvist udfolder hele paletten. Dét, der adskiller Moleko fra den gængse popmusiker, er hendes tekster og hendes vokal.

Lyrisk kendetegner ”Den Uendelige Nat” sig ved et bedrøveligt udtryk, men alligevel fremstår nummeret overordnet set betryggende. Molekos stemme er på én gang hæs, blød og behagelig, og hendes milde vibrato er underligt lunefuld og helt igennem forførende. Hvis man ser på alle numre på VoxHot-listen, er 16 % af lytterne i gennemsnit helt tilfredse med vokalen. ”Den Uendelige Nat” klarer sig markant bedre end det gennemsnitlige nummer, da tæt på halvdelen af lytterne er utvetydigt positive over for Molekos vokal. Dertil kan det bemærkes, at ikke én eneste har svaret, at de ikke bryder sig om hendes stemme, som den kommer til udtryk på ”Den Uendelige Nat”.

Barbara Moleko - Danskernes holdning til Vokal/Sanger


Én af lytterne kommenterer, at der et rigtig godt samspil mellem Moleko og resten af bandet. En anden fremhæver orgelet og koreffekterne som lækre overraskelser, og en tredje erklærer sig så stor fan af Moleko, at det er umuligt for vedkommende at pege på en eneste svaghed på ”Den Uendelige Nat”. Det er ikke for ingenting, at den talentfulde pop- og soulsangerinde er et etableret navn i den danske musikbranche.

*Unikke likes betyder det antal af danskere, der synes godt om
nummeret og placerer sig i kategorien ’fans’. Beregnet af CEM MusicTest.


Barbara Moleko på VoxHot listen uge 46

På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER


Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om analyseprogrammet på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk