Billige biler kører uden om mærkeværkstederne


De frie værksteder har størst held med at tiltrække de billige biler til reparationer.

UGENS TAL En motorgaranti eller kulance på mærkeværkstedet kan spare bilejere for tusindvis af kroner, hvis mekanikken en dag giver op. Men ved brug af frie værksteder gælder disse garantier eller importørens velvilje ofte ikke – med mindre man hos det frie værksted tilkøber en garanti. Voxmeter har set på andelen, der benytter ikke-mærkeværksteder, på baggrund af prisen på deres primære bil. 71,8 % af biler, købt for under 50.000 kr., var på et uafhængigt værksted ved seneste besøg.


Det er altså brugte biler, hvor fabriksgarantien ofte ikke gælder længere. Mere overraskende er det måske, at andelen er så relativt højere i de øvrige prisklasser. Peugeot tilbyder en motorgaranti, der gælder i 10 år eller 200.000 km, men denne garanti gælder kun, hvis alt service er overholdt på Peugeots værksteder. Garantien gælder også kun, hvis bilen har kørt på den anbefalede Total-motorolie.
Det kan tyde på, at ejere af billige og brugte biler ikke nødvendigvis er opmærksomme på garantier som denne. Mærkværkstederne bør derfor være opmærksomme på netop disse bilejere og informere om fordelene ved at bruge den type af værksted.


Motor-magasinet 01.10.2018
Læs også artiklen på Motormagasinet.dk

Læs mere

Premium-biler har mindst værditab
Danskerne foretrækker langsigtet leasing
Er finansiering vigtig for bilkøberen?
Uddannelse - med garanti for job
Disse bilejere skipper serviceeftersyn
Danskerne vil lease dyre biler