Botox og Restylane: Hvor farligt er det?

Botox og Restylane: Hvor farligt er det?

Vi lever sundere og længere og vil gerne se ligeså friske ud udenpå, som vi føler os indeni. Her kan forskønnende operationer som Botox og Restylane hjælpe, men er det egentlig sikkert at forny os selv?

 
Hun er omkring 35 år. Hun har smilerynker, der vidner om sjove byture og glade dates, og en rynke i panden, der kommer i spil, når børnene spilder havregrød. Hun ved godt, hvad hun går ind til, og hun ser det ikke som noget særligt odiøst. Det lille stik, der får rynkerne om munden til at glatte sig ud og den i panden til at forsvinde.

Sanne Lønskov, der er administrerende direktør i den kosmetiske klinik N’age, har netop beskrevet det gængse billede af den kvinde, som kommer til klinikken for første gang for at få behandlinger med filleren Restylane, der består af en gel af hyaluronsyre og nervegiften Botox, der blokerer nerveenderne i ansigtets muskler. Det første i underansigtet for at udfylde rynker og fordybninger, der skyldes forsvundet fedtvæv, det sidste fra øjnene og op for at udglatte panderynker og de fine smilerynker omkring øjnene.

“De suverænt mest populære behandlinger er stadig fillerbehandlinger med produktet Restylane, fordi det kan genskabe den fylde og sprødhud i huden, som vi mister med alderen. Det kan rette rynker ud, bruges til rande under øjnene, rette sure mundvige og give fylder i kinder og læber,”

siger Sanne Lønskov om nogle af de ønsker, de dagligt bliver mødt af på klinikken. Botox og Restylane er verdens mest benyttede behandlinger mod rynker og indsunkne ansigter. Vi vil nemlig gerne bevare vores friske udseende.

En analyse lavet af analysefirmaet Voxmeter for privathospitalet Aleris-Hamlet viser, at danske kvinder har en positiv tilgang til kosmetiske behandlinger og plastikkirurgi. Ifølge analysen har cirka 10 procent af alle voksne kvinder besluttet sig for eller overvejer at få foretaget enten en kirurgisk eller ikke-kirurgisk kosmetisk behandling. Der findes ikke tal for, hvor mange kvinder, der får foretaget behandlinger, eller hvor de kommer fra i landet, da privathospitaler og kosmetiske klinikker ikke har en indberetningspligt, men hos N’age laver de cirka 12.000 behandlinger om året.


Alt for damerne 14.11.18
Læs hele artiklen på alt.dk

Om Livsstil & Forbrug

”Livsstil og Forbrug” er en 360 graders monitorering af danskernes civilliv. Her fortæller danskerne om deres hidtidige og fremtidige adfærd, og når det er relevant, vurderer de involverede virksomheder.

  • Fritid: Familie & venner. Fritidsinteresser. Hobby. Sportsaktivitet. Kæledyr.
  • Medieforbrug: Brug af klassiske og sociale medier og fremtidige planer.
  • Forbrug: Fødevarer. TakeAway. Tøj. Sundhed & Pleje. Radio & Tv. Bøger. Øvrigt Udstyr.
  • Oplevelser: Restaurant & Café. Rejser. Forlystelser. Seminarer, Kurser, Uddannelse.
  • Sundhed: Kostvaner. Sundhed. Mental balance.
  • Boligindretning: Møbler. Boligtilbehør. Kunst. Hvidevarer. Værktøj. Haveredskaber.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk