Bovién leverer kønne klange af kærlighed

Josephin Bovien

Foto: Pressefoto

På ”Fuel” præsenterer danske Josephin Bovién sine lyttere for en ret alternativ form for indledning. Ledsaget af en synthesizer filosoferer en dyb, mandlig stemme over kærligheden, og før nummeret for alvor skydes i gang, annoncerer han, at ”you can make a person smile, you can make a person feel good, you can make a person laugh, but whether or not a person is happy is deeply and totally and utterly out of your control”. De smukke ord fungerer som en fin appetitvækker til resten af ”Fuel”, og forståeligt nok mener størstedelen af lytterne, at nummeret stemningsmæssigt er præget af nærhed og kærlighed.

Med 210.184 unikke likes* ligger nummeret i denne uge nummer 12 på VoxHot-listen. Josephin Bovién udgav i oktober debutalbummet Caramel Babe, og selvom hun endnu er et nyt navn i den danske musikbranche, har hun allerede et godt greb om sit fag.

Boviéns musik blander elementer fra pop, hiphop og soul. ”Fuel” udmærker sig ved ørehængende melodiske linjer, en livlig og pirrende rytmesektion og kønne og tillokkende klange. Boviéns sødmefyldte stemme er hele vejen igennem en fornøjelse at lytte til, og derudover er nummerets tekst fra start til slut bemærkelsesværdigt godt skruet sammen. På dette punkt er de adspurgte lyttere også begejstrede for Bovién, for 13 % er utvetydigt positivt stemte overfor det lyriske aspekt, og kun 4 % er ikke tilfredse på dette parameter.

Teksten i Fuel

Vellykket blanding af pop, hiphop og soul

Vores musikanalyse viser, at næsten 90 % enten er meget eller fint tilfredse med musikkens overordnede kvalitet. Nummeret ser desuden ud til at behage både de mandlige og de kvindelige lyttere. Hvor 15 % af lytterne ikke bryder sig om instrumenteringen på det gennemsnitlige af VoxHot-listens numre, svarer ikke en eneste det samme om ”Fuel”. Også vedrørende spørgsmålet om musikkens karakter, klarer ”Fuel” sig markant bedre end gennemsnittet. Næsten hver fjerde lytter klassificerer nummeret som unikt, og hermed indtager udspillet på dette parameter en sjetteplads på ’All Time’-listen.

Fuel musikkens karakter
Fuel på mest unik listen


Lytternes karakteristik af ”Fuel” som et unikt udspil hænger sandsynligvis sammen med, at nummeret bedst kan betegnes som en hybrid mellem tre ret forskelligartede genrer. Dette kan også forklare, hvorfor hele 55 % svarer, at ”Fuel” genremæssigt ikke stemmer overens med den type musik, de normalt hører.


Fuel matcher genre lytterne

Bovién eksperimenterer med tre af danskernes favoritgenrer, og dette kan være én af grundene til, at nummeret hovedsageligt har mødt positiv respons. 28 % af befolkningen lytter jævnligt til hiphop og rap, 35 % er glade for RnB og soul, og hele 64 % nyder lyden af popmusik. Dog ligger Boviéns force ikke i valget af genrer, men nærmere i hendes enestående evne til at kombinere dem. ”Fuel” vidner om en både kreativ og ambitiøs sangskriver, hvis lydbilleder altid er både smukke og nuancerede.

*Unikke likes betyder det antal af danskere, der synes godt om
nummeret og placerer sig i kategorien ’fans’. Beregnet af CEM MusicTest.


Fuel på VoxHot uge 50

På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER


Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om analyseprogrammet på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk