”Building Bridges” rammer lige i hjertet

”Building Bridges” rammer lige i hjertet

Foto: Pressefoto / Facebook

Efter længere tids stilhed udgav det danske band Female Forest i oktober den nye single ”Building Bridges”. Nummeret falder i genren ’folk’ og ligger med 757.326 unikke likes* i denne uge på VoxHot-listens tredjeplads.

Omtrent 600.000 danskere lytter jævnligt til folk-musik, hvilket svarer til 12 % af befolkningen. Selvom folk dermed ikke er danskernes foretrukne genre, har ”Building Bridges” klaret sig fremragende. Hvis man ved hjælp af VoxHot-listens værktøj vælger filteret ’Genre’, fremgår det, at nummeret er en af de folk-sange, der har mødt mest positiv respons nogensinde. Inden for genren er det kun overgået af Lærke Corfixs ”Pinewood Land”.

Female Forest bedste folk og americana

Desuden afsløres det af ’All Time’-listen, at ”Building Bridges” faktisk er et af de numre, der gennem tiden har klaret sig allerbedst. Udspillet har placeret sig i listens top 20%.

Female Forest, der blev dannet i 2012, udgøres af Oliver Juul, Theis Ferslev, Rasmus Olsen, Kasper Einarson og Thomas Lorenz. I 2016 debuterede de med sangen ”Long Walk”, og samme år vandt de musikkonkurrencen Emergenza. Bands of Tomorrow udnævnte i uge 47 gruppen til ’Ugens Upcoming’, og dette er ganske velfortjent, for Female Forest skuffer bestemt ikke på deres seneste single.

Danskerne vil høre Female Forest i radioen

”Bulding Bridges” åbnes af et blødt og vemodigt guitarspil. Da Juuls vokal sætter ind, ledsages den af smukke klange på klaveret, og snart fremviser Female Forest flair for ørehængende melodiske linjer og velskabte vokalharmonier. Nummeret er på én gang afdæmpet og tillokkende, og overordnet set er de adspurgte lyttere meget tilfredse med bandets seneste bedrift.

Næsten hver fjerde af de adspurgte lyttere svarer, at de sagtens kunne finde på at tage til koncert med Female Forest. Det er desuden bemærkelsesværdigt, at hele 39 % utvetydigt ville blive positivt overraskede over at tænde for ”Building Bridges” – faktisk er det kun 3 %, der ikke har lyst til at høre nummeret i radioen.

Female Forest vil høre musikken i radioen


Også Juuls stærke og velsmurte vokal har mødt overvejende positiv respons, og næsten hver femte har ikke en finger at sætte på forsangerens præstation.

Den relativt nye gruppe kan desuden glæde sig over, at lytterne har masser af ros tilovers for produktionen af ”Building Bridges”. Ikke en eneste lytter har på dette parameter erklæret sig utilfreds, og de adspurgte ser også ud til at være begejstrede for nummerets overordnede kvalitet.


Female Forest musikken overordnet


Halvdelen af lytterne mener derudover, at ”Building Bridges” stemningsmæssigt hovedsageligt er præget af kærlighed. Næste gang du er ramt af enten lykkelig forelskelse eller skærende hjertesorg, kan du med fordel finde selskab i Female Forest.

*Unikke likes betyder det antal af danskere, der synes godt om
nummeret og placerer sig i kategorien ’fans’. Beregnet af CEM MusicTest.

Female Forest på VoxHot uge 49

På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER


Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om analyseprogrammet på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk