Claras vokal driver publikum ”crazy” på den gode måde


Clara facebook cover

Foto: Clara facebook cover

Den danske popsanger Clara er denne uge fløjet ind på 8. pladsen på VoxHot’s februar-playliste. Det frembrusende unge talent, der var nomineret til P3 Talentet og blev Årets Hit på P7 Mix i 2018, spås stor fremgang i 2019. Men hvad siger lytterne?

Voxmeter har kørt Claras nye single ”Crazy” igennem musikanalyseværktøjet CEM MusicTest, der giver tilbagemeldinger fra et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Sangen, hvor det 18-årige talent fra Jylland synger om at være ved at miste forstanden, går rent ind hos rundt regnet 560.000 potentielle fans.
Crazy - Music map

Claras vokal hiver ”Crazy” hjem

Musiklytterne er helt med på præmissen om det skrøbelige sind. Størstedelen af sangens positive lytterskare genkender nemlig følelser som tristhed, kærlighed og ømhed i musikken. Sangens positive og negative stemte segment er enige om én ting; at ”Crazy” gør sig bedst, når man skal slappe af.

At man kan dyrke tristhed i selskab med Clara, er dog ikke bandets fortjeneste. Tallene viser, at det i høj grad er Claras solide sangtalent, der hiver den stormfulde ballade hjem. Her scorer artisten hele 16% højere på parameteren ‘Vokal/Sanger’, end gennemsnittet for samtlige andre artister, der tidligere har været testet på VoxHot.
Crazy - vokal/sanger

Claras fans er modne og kræsne

Clara beviser dermed, at det hovedsageligt er hendes sprøde vokal, der leverer nummeret, og ikke så meget produktionen. Både ‘Band/Orkestrering’ og ‘Lyd og Mix’ vurderes af lytterne til at være under gennemsnittet, og ‘Musikkens karakter’ vurderes i høj grad som ‘Hørt før’.

Hvorfor musiklytterne forholder sig sådan til ”Crazy”, kan måske besvares af deres demografiske sammensætning. Hvor vokalen fint kan formidle de tunge følelser til et bredt aldersudsnit af befolkningen, befinder størstedelen af nummerets potentielle fans – men også ikke-fans – sig i alderskategorien modne 60 år +. Og de har en bredere musikhorisont.
Crazy - Målgruppe

CEM MusicTest belyser nummerets potentiale

Tal fra Voxmeters andet analyseværktøj, CEM Danskerne, viser, at hvor 70% af unge på 18-29 år har den rendyrkede pop blandt deres yndlingsgenrer, gælder dette tal kun for ca. 50% i aldersgruppen 60 år +. Til gengæld er der i den modne aldersgruppe et overtal af fans af mere komplekse musikgenrer som jazz og klassisk.

Her kan CEM MusicTest’s analyse af et nummer som ”Crazy” være god viden for artisten selv – eller for Claras samarbejdspartner Sony. Clara har med netop dette nummer fat i et segment, der er langt mere modent end sanglærken selv. Vil man for alvor optimere nummerets potentiale, kan man med fordel orkestrere det således, at det vækker nysgerrighed og genklang på andet end vokalfronten.

Find ud af, hvad din musik gør ved lytterne

Voxhot.dk udgiver vi hver uge en række musikanalyser. Analyserne forklarer, hvordan musikere og andre aktører i musikbranchen – også lytterne – får værdi ved at bruge det nye analyseredskab CEM MusicTest og følge med i musiklisten.

Officielt har vi været i gang siden 18. september. Vi har allerede påvist, at der er plads til meget mere variation i den musik, der formidles på såvel de små som de store radiokanaler. De hundredvis musiktests, der er blevet gennemført, viser, at danskernes musiksmag er bred og går på tværs af alle musikgenrer. Musikelskere, der hidtil har helliget sig til rock, finder pludselig ud af, at der er fantastisk musik indenfor hiphop eller jazz. Disse fakta kommer frem, fordi CEM MusicTest netop baserer sig på vurderinger fra et uvildigt og repræsentativt udsnit af de danske musikforbrugere.


Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
cs@voxmeter.dk
Tlf: +45 26 83 82 82
Jakob Houmølle
Jacob Houmølle
Konsulent
jh@voxmeter.dk
Tlf: +45 70 20 23 24

På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER

Læs mere

Streaming Foto: rawpixel

Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om analyseprogrammet på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk