Dark Social’s ”Provocative” er oplagt til klik

Dark Social er et begreb, man bruger om linket indhold på nettet, som de sociale platforme såsom Facebook eller Twitter ikke kan foretage målinger på. Nu er Dark Social også et band, der for nylig er blevet Ugens Kanon på DR’s Karrierekanonen. Voxmeter har benyttet VoxHot Musiktest til at få vurderet, hvordan bandets mørke udspil ”Provocative” virker på den almene dansker.


Foto: Tobias Bobi Becker/facebook

Forskellighed bag masken

Bag Dark Social gemmer sig en frontmand, som bærer en maske på scenen og det borgerlige navn Casper Noreen udenfor. Noreen insisterer på at gøre op med ”se mig”-kulturen ved at være anonym, når han optræder live. Sangskrivningsprocessen har han derimod åbnet for. Noreens vision er, at alle bandets sange skal være forskellige fra hinanden, alt efter hvilke gæstemusikere der er med til at skrive dem – og således er ”Provocative” indtil videre også en ener i produktionen.

At vurdere en sang på sine helt egne præmisser – og sige noget overordnet om bandet – er VoxHot Musiktest faktisk skræddersyet til. VoxHot Musiktest er baseret på et repræsentativt lytterpanel, der tester udvalgte numre, uden at bandets øvrige produktion spiller ind. Testen er således uafhængig af andre faktorer, som f.eks. hvor mange penge bandet har i ryggen, eller hvor kendte de er.

Hvad siger tallene?

Resultatet af målingen af ”Provocative” dokumenterer, at sangen finder sine fans hos 7% af lytterne, hvilket svarer til ca. 400.000 danskere. Til gengæld stiller 78% af befolkningen, ca. 4.4 millioner danskere, sig som potentielle fans (semi-fans).

Dark Social - Music map

Konverter semi-fans til fans

En meget stor del af nummerets lyttere forholder sig altså neutrale, selvom Dark Social som band scorer bedre for deres sammenspil end gennemsnittet af alle testede bands på VoxHot. Også antallet af lyttere, der stemmer for at se bandet live, er 16% højere end gennemsnittet.

Dark Social - Vil hører musikken til live koncert

Tungt nummer deler vandene

Årsagen til, at bandet ikke konverterer flere fra det neutrale lyttersegment til det positive, kan måske findes i, at stemningen i nummeret skaber uenighed blandt lytterne. Over halvdelen af det positive lyttersegment mener, at det rockede og synth-baserede nummer er passende til afslapning, mens det samme kun gælder en lille andel i det negative lyttersegment. Denne opdeling kan skyldes, at lytterne, både de positive og negative, er enige om, at det er en stemning som tristhed, der primært bærer drivet.

Dark Social - Musikken passer til
Dark Social - Stemning i musikken

Dark Social’s fanskare er ung og aktiv online

Om unge lyttere er mere i kontakt med vemodet, er op til fortolkning – men tallene dokumenterer, at ”Provocative” primært slår en tone an blandt folk under 30 (41%).

Derfor overrasker det måske heller ikke, at streamingtjenesterne topper som en af de positive lytteres foretrukne musikplatforme. Det er til gengæld interessant, at 13% flere end gennemsnittet vil tilføje ”Provocative” til deres playlister – taget i betragtning, hvor stor en andel af lytterne, der tilkendegiver, at musikken ikke matcher, hvad de normalt hører.

Dark Social - Musikplatform
Dark Social - Vil tilføje nummeret til playliste

De 5 barrierer

Alle bands, store som små, skal igennem de fem barrierer for at nå helt ud til deres publikum. I tilfældet med Dark Social, kan VoxHot Musiktest give bandet en god idé om, hvilken musikplatform ”Provocative” primært skal være til stede på for at høste fuldt udbytte. Dette, uanset hvilke andre numre bandet ellers har i ærmet.



Om ”Provocative” vil blive linket udenom de sociale mediers bevågenhed, må Noreen afgøre. Det er dog værd at bemærke, at et band, der vil benytte sig af forskellige musikalske udtryk fra gang til gang, og hvis overordnede musikalske udtryk vil være svært at placere, med fordel kan få foretaget målinger i VoxHot Musiktest på hvert enkelt nummer. Med VoxHot Musiktest vil de nemlig kunne se, præcist hvor og hvordan numrene trives individuelt.

Find ud af, hvad din musik gør ved lytterne

På Voxhot.dk udgiver vi hver uge en række musikanalyser. Analyserne forklarer, hvordan musikere og andre aktører i musikbranchen – også lytterne – får værdi ved at bruge det nye analyseredskab VoxHot Musiktest og følge med i musiklisten.

Officielt har vi været i gang siden 18. september. Vi har allerede påvist, at der er plads til meget mere variation i den musik, der formidles på såvel de små som de store radiokanaler. De hundredvis musiktests, der er blevet gennemført, viser, at danskernes musiksmag er bred og går på tværs af alle musikgenrer. Musikelskere, der hidtil har helliget sig til rock, finder pludselig ud af, at der er fantastisk musik indenfor hiphop eller jazz. Disse fakta kommer frem, fordi VoxHot Musiktest netop baserer sig på vurderinger fra et uvildigt og repræsentativt udsnit af de danske musikforbrugere.


På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER

Se alle musikartikler