“Death Row” emmer af James Bond

Death Row emmer af James Bond

Foto: Martin Melancolia

”The sound of a gunshot, bang, bang, bang” lyder det i omkvædet på ”Death Row”, der med 298.123 unikke likes* ligger på VoxHot-listens tiendeplads i denne uge. Inkorporeret i sangens tekst er ophavsmændenes bandnavn, nemlig Sound Of A Gunshot.

Sound Of A Gunshot udgøres af den amerikanske rapper Mike Ekim, den dansk-thailandske sanger og sangskriver Chio Dyrlund, den chilenskfødte multimusiker Marco Evaristti og den danske producer Esben Thornhal. Foreløbigt har bandet udgivet to singler, hvorpå de har vist en forkærlighed for finurlige lydsammensætninger. Deres single ”Death Row”, der i denne uge er testet med CEM MusicTest, kan bedst beskrives som en hybrid mellem genrene syrerock, trip hop og synth-pop.

Vokalen begejstrer de danske lyttere

Nummeret er karakteriseret ved et gennemgående roligt tempo og en kombination af mange forskelligartede elementer. En skrattende guitarlinje samarbejder i baggrunden med et simpelt synthmønster, mens Ekims drævende stemme i forgrunden får smukt modspil af Dyrlunds rene og lyse vokal.

Der er noget storslået og nærmest melodramatisk over ”Death Row”. Måske er det netop det dramatiske, der har fået flere lyttere til at kommentere, at nummeret ville passe perfekt ind i James Bond-universet. Én af lytterne skriver:

“Send det ind til dem, der laver James Bond.”

Taget i betragtning hvor mange ikoniske musikere der gennem tiden har sat deres præg på filmserien, må denne kommentar opfattes som et betydeligt kompliment til Sound Of A Gunshot.

Vores musikanalyse viser, at lytterne overordnet set har meget ros tilovers for det excentriske band. Både mænd og kvinder er vilde med nummeret, og særligt københavnerne har taget godt imod ”Death Row”. Hele 39 % af dem, der kan lide nummeret, bor i Hovedstaden.

Death Row vurderet på region

Det er desuden værd at bemærke, at næsten hver fjerde lytter ville være glad for at høre nummeret i radioen. Ekim og Dyrlunds vokaler vækker særlig stor begejstring hos det danske publikum, idet hele 33 % er utvetydigt positivt stemte over for vokalen på nummeret. Hvis man ved hjælp af VoxHot-listens analyseværktøj kombinerer filtrene ’denne måned’ og ’bedste vokal’, fremgår det, at nummeret på dette parameter ligger på månedens flotte sjetteplads.


Med ”Death Row” har Sound Of A Gunshot ikke ramt en bred målgruppe, da en del af lytterne svarer, at de simpelthen ikke bryder sig om gruppens stil. Dog har de bestemt formået at finde et smalt og meget dedikeret publikum, der ser ud til at juble over deres musikalske udskejelser. Dette har nok netop været missionen for det besynderlige band.

*Unikke likes betyder det antal af danskere, der synes godt om
nummeret og placerer sig i kategorien ’fans’. Beregnet af CEM MusicTest.

Death Row på listen uge 48

På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER


Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om analyseprogrammet på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk