Devas tester musikbranchens nye analyseværktøj


Devas

Foto: Diāna Janstevica


Det var et tilfælde, at det strategisk tænkende medlem af københavnerbandet Devas, Jakob Ryyd, fik øje på Voxmeters nye musikanalyseredskab CEM MusicTest. Trommeslageren havde fået en fodskade og slog tid ihjel på Facebook. Her så han, at rockbandet LUCER netop havde fået foretaget en måling med CEM MusicTest, der overraskende nok dokumenterede, at de var mere populære hos et repræsentativt udsnit af de danske musikforbrugere end Rasmus Seebach. Dette var spændende nyheder for Jakob Ryyd, og han spidsede ører på vegne af bandet. ”Jeg læste hele analysen om LUCER,” siger han, ”og derefter tænkte jeg: hvad kræver det egentlig, at Devas kan få lavet sin egen?”

Devas gnubber skuldre med Scarlet Pleasure

Jakob skrev en mail til Voxmeter, og så gik der ikke lang tid, før Devas spritnye single ”Why Don’t We” blev kørt igennem CEM MusicTest. Resultaterne var meget overraskende for bandet. Målingen viste, at nummeret fandt genklang hos hele 658.000 danske lyttere – hvad der svarer til 11% af den danske befolkning.

Dermed strøg ”Why Don’t We” op på VoxHot-listens top-10 for februar måned og lagde sig lige ved siden af popkendisserne Scarlet Pleasures ”What A Life”. Det havde Devas ikke regnet med. Jakob Ryyd forklarer:

”Det var ikke fordi, vi havde de store forventninger, inden vi gik i gang med testen. Vi ville gerne få ny viden om vores nummer, finde ud af om folk kunne lide det, om de tænkte, vi gik i den rigtige retning. Det overraskede os, at så mange syntes, musikken var god.”


Devas - Music map

Lytterne giver konstruktiv feedback

Udover at CEM MusicTest belyste nummerets potentielle fanskare, og at bandet fik detaljeret information om lytternes alder, geografiske placering, lyttervaner m.v., så var det især den personlige feedback, der var brugbar. Lytterne kan nemlig skrive en personlig kommentar om musikken sidst i testen.

”Vores forsanger, William Hansen, synes, at lytternes tilbagemeldinger var det mest interessante. Det er fedt at finde ud af, hvor mange lyttere kan lide musikken, og hvordan de synes, vi kan forbedre vores numre; det tager vi til overvejelse. Man kan altid bruge konstruktiv feedback.”

Oppe at køre over resultaterne

Udover lytternes personlige tilbagemeldinger, kunne Devas også bruge en anden parameter. 42% af det repræsentative lytterpanel i CEM MusicTest kunne nemlig godt tænke sig at høre ”Why Don’t We” i radioen. Det er 11% mere end gennemsnittet for målinger foretaget på samtlige bands på VoxHot-listen.

”Det var vi ret oppe at køre over,” siger Jakob Ryyd. ”Det øger forhåbentlig ens chance for at blive spillet på radiostationerne, når man har sådan et argument tilknyttet. Men nu må vi se. Vi vil i hvert fald give det et skud.”

Bandet har allerede sendt deres single til P3, og det næste naturlige skridt er P4. Her kan resultaterne sagtens vedlægges, så radiostationen ser feedback fra musiklytterne selv og får klar dokumentation på, at Devas i den grad er ønsket i æteren.

Devas - vil høre musikken i radioen

CEM MusicTest er brugervenlig

Tilbage er der kun at spørge, hvordan Devas oplevede testen på det tekniske plan. Og her siger Jakob Ryyd: ”CEM MusicTest var nem at finde rundt i. Jeg uploadede nummeret, indtastede vores oplysninger – hvad vi hedder, hvad sangen hedder – og det var egentlig det. Det var virkelig brugervenligt.”

Find ud af, hvad jeres musik gør ved lytterne

Voxmeter har siden 2018 foretaget hundredvis af målinger af både danske og udenlandske kunstnere, for at spotte, hvordan musikken modtages ude i de danske lytterstuer. Væk med gisninger og mavefornemmelser; CEM MusicTest præsenterer fakta baseret på lytternes egne tilbagemeldinger.

CEM MusicTest er godt nyt for spirende artister. Værktøjet sætter hurtigt og præcist tal på, hvad et repræsentativt udsnit af befolkningen synes om musikken på en lang række områder. Artisterne kan bruge den samlede lyttervurdering til at blive klogere på deres eget talent, samt til at have med i hånden, når de skal tale med agenter, bookere, spillesteder og festivaler.

I Devas tilfælde viser lytternes feedback, at et større udsnit af danskerne, end bandet selv havde regnet med, kan lide musikken og er åbne for at høre ”Why Don’t We” i radioen. Devas har oveni købet fået mange brugbare forslag fra lytterne til, hvordan de kan arbejde med musikken. Denne viden omsættes til strategi og gør i sidste ende afstanden mellem band og publikum kortere.


Er du artist? Kunne du tænke dig at finde ud af, hvad din eller jeres musik gør ved lytterne? Så kontakt Voxmeter her:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
cs@voxmeter.dk
Tlf: +45 26 83 82 82
Jakob Houmølle
Jacob Houmølle
Konsulent
jh@voxmeter.dk
Tlf: +45 70 20 23 24

På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER

Læs mere

Streaming Foto: rawpixel

Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om analyseprogrammet på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk