Disse segmenter shopper musik og film online


Streaming

Det er så dejligt let at shoppe musik og film online, men hvem er egentlig de ivrigste købere, og hvilke musikgenrer hører de? Dét har Voxmeter undersøgt.

Vi har set på tallene i vores egen markedsanalyseportal, CEM Danskerne, hvor vi løbende indsamler viden om danskernes vaner og forbrugsmønstre – bl.a. indenfor musik – gennem 52.000 årlige målinger og interviews.

Ca. 2500 respondenter har svaret ja til spørgsmålet om, hvorvidt de har købt musik og film online i løbet af de sidste 3 måneder. Denne info er parret med uddybende information om foretrukne musikgenrer. Tallene viser, at de stærkeste shoppere fordeler sig således:


Disse segmenter shopper mest musik

Q: Hvilke varer har du købt inden for de seneste tre måneder? Underkategori: Online køb af musik /film eks. på iTunes, YouSee play etc. Svarkategori: Ja. Respondenter i undersøgelsen: 2529. Krydset med Foretrukne genrer. Stikprøve 3309


  1. Børnemusik. Man får travlt, når man får de små, og derfor giver det god mening, at det er fans af børnemusik, der shopper allermest på nettet – hele 25,5%.

  2. Elektronisk. Den andenstørste gruppe spottes blandt fans af elektronisk musik. Her kan udgivelser, der ikke er at spore i pladeforretninger, nemlig langt nemmere opstø-ves. Tallet er 23,7%.

  3. Alternativ. Den elektroniske base følges tæt af fans af den alternative genre, hvor et segment på 23,4% har været online for at hente deres yndlingsmusik eller -videoer i løbet af de sidste 3 måneder.

  4. Punk. Derefter kommer genren punk med 22,2%. Dette er et interessant tal, idet punk er danskernes mindst foretrukne genre med kun 10,3% fans – altså et meget højaktivt segment i forhold til sin størrelse (Kilde: CEM Danskerne, marts 2019).

  5. Hiphop/rap. Endelig kommer fans af hiphop og rap, hvor 21,9% har bevæget sig on-line det sidste kvartal for at skaffe nye beats eller film.

CEM Music Intelligence rådgiver med de danske musikforbrugere

Tallene i denne analyse er baseret på Voxmeters database CEM Music Intelligence, der samler viden om danskernes musikadfærd og -vaner, baseret på repræsentative udsnit af de almene musikforbrugere. Monitoreringen, der bygger på 52.000 årlige interviews, blev igangsat i oktober 2017, og lige siden har Voxmeter spurgt danskerne om alt lige fra deres musikforbrug og -vaner til deres syn på festivaler og spillesteder.


Læs mere

 

Klaptrae
Woodpecker