EKSPERT: “Dansksproget musik får det markant sværere”


Dansksproget musik kan noget helt særligt, men den udfordres både af internationale kunstnere og digitaliserede kanaler.

Lige nu er der et stort fokus på dansksproget musik. Blandt andet i kraft af politikernes krav om mere dansk musik i public service-radio, og fordi vi har mistet vor tids største musikalske poet Kim Larsen, der skrev og sang på dansk. Derudover er listen over danske artister, der formår at gør det danske sprog interessant gennem musikken heldigvis stadig mange.

Vi hører det eksempelvis, når Peter Sommer maler stærke og kontrastfyldte billeder med relativt få ord. Eller når Bisses storytelling rummer alt fra personlige barndomsglimt til det mere obskure og eksperimenterende. Når Per Vers mesterligt dissekerer og sammensætter sproget på ny. Eller når The Minds of 99 agerer talerør for en hel generation af unge.

”Historisk set har dansk musik haft privilegerede vilkår,” siger Rasmus Rex, der forsker i digitaliseringen af musik på Roskilde Universitet. ”Måden vi opdagede musik på, var gennem danske radiokanaler, musikmagasiner eller anmeldelser i dagblade. Alle har været nationale kanaler ud til musikforbrugerne.”

Med digitaliseringen og streamingtjenester er markedet dog blevet åbnet op, hvilket placerer den danske musik side om side med store, internationale kunstnere. Det påvirker indholdet, hvis man kigger på denne uges danske Spotify Top 20-liste.

Her er det danske sprog stærkt krydret med udenlandske gloser, som på listens nummer 8 – ”Su Casa” – hvor Gili synger/rapper omkvædet ”Åh, mi ama, hola bonita / Tranquilla, mami, jeg har dig hel’ vejen”. Eller nummer 20, Sivas single – ”Oui” – med det lange portugisiske mellemstykke: ”Onde vôce ’tava seu vagabundo / Desgarçado, desgramado, você ’tava com ela”. Ikke nødvendigvis en dårlig udvikling, men bestemt noget der skyldes den internationale konkurrence. Det er dog interessant, at kun fire dansksprogede sange når i Spotifys Top 20-liste.

Kun lidt anderledes står det til på analysevirksomheden Voxmeters VoxHot-liste*. Her ligger Hjalmers fortolkning af ”Dig og Mig” i toppen i denne uge, efterfulgt af Rasmus Nøhrs nye nummer ”Tænker For Meget”. Under kategorien ”bedste tekst” finder vi desuden Lars Lilholt med nummeret ”Sig Mit Navn” i samarbejde med Oh Land. På trods af førstepladserne, skal det understreges, at VoxHot-listerne også domineres af store internationale kunstnere.


VoxHot-listen uge 40


”En faldgrube ved streamingtjenesternes algoritmer er, at dansk musik mister de privilegier den traditionelt har haft på et dansk marked,” fortæller Rasmus Rex. ”Når vi kigger på lyttemønstrene på streamingtjenesterne, kan vi tydeligt se, at den musik der bliver lyttet til, i langt højere grad er international.”

Som Rasmus uddyber, kan streamingtjenesterne udgøre et problem for den danske musik, da algoritmerne anbefaler musik ud fra data, og jo mere data de har, jo bedre bliver de til at forudsige vores interesser.

”Derfor bliver de bedre til at anbefale musik fra internationale artister, fordi de har større mængde data fra dem, end fra danske artister. Gradvist risikerer vi at komme ind i et selvforstærkende feedback-loop, hvor anbefalingerne af dansk musik bliver færre og færre,” siger Rasmus.

Selvom den danske musik er mere bredspektret end nogensinde før, er der altså nogle kræfter, der potentielt udfordrer den danske musik i dag. Algoritmen i en tjeneste som Spotify vil med tiden udvande den dansksprogede musik fra vores anbefalinger, med mindre man aktivt søger på danske kunstnere. På den måde fungerer det begge veje, og jo mere man lytter til eksempelvis Katinka, Karl William eller Nikolaj Nørlund, jo flere forskellige danske kunstnere vil man også få anbefalet.

*Voxmeter gennemfører 26.000 interview om året, hvor danskerne fortæller alt om deres musikvaner, brug af spillesteder og festivaler.

GAFFA 05.10.2018
Læs også artiklen på GAFFA.dk

 

Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om APP’en på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk