Ekstraudstyr er ikke afgørende når vi køber bil



Ekstraudstyr er et hyppigt anvendt salgsargument hos mange bilforhandlere. Men ekstraudstyr er langt fra en afgørende faktor når vi køber bil.

Mange forhandlere (og brands) bruger ekstraudstyr som en stor del af deres markedsføring. Men kun én ud af ti bilejere mener, at det har stor betydning når de køber bil. Det viser sig faktisk at dette salgsargument kan have den direkte modsatte effekt, fordi mange bilkøbere finder det irrelevant og forbinder det med ”salgsadfærd på autopilot”.


Bilforhandlere skal være opmærksomme

Voxmeters analysesystem ”CEM Cars Intelligence”, tager udgangspunkt i ledelsesfilosofien Customer Experience Management (CEM), som handler om at lytte til kunderne, for at øge evnen til at kunne kommunikere i øjenhøjde. Voxmeter interviewer hvert år 68.000 bilejere og leverer viden om kunderne og markedet som kan bruges af både; marketing, salg, kundepleje, eftermarked, forretningsudvikling og ledelse. I den ugentlige monitorering står det klart, at betydningen af ekstraudstyr fordeler sig vidt forskelligt på tværs af bilmærker. Derfor bør bilforhandlere være mere opmærksomme på, ikke at lade sig flyde med strømmen og gøre som alle andre, men istedet lytte til hvad de enkelte bilmærkers idéelle kundegruppe fortrækker. Der er fx en fire gange så stor andel af BMW-ejere der mener, at ekstraudstyr har stor betydning, sammenlignet med ejere af Dacia og Suzuki.


Voxmeter 21.06.2018

Læs mere

Disse bilejere går mest op i serviceaftaler
Her er kvindernes foretrukne bilmærker
Nye tal: Fire ud af ti vil købe en el- eller hybridbil
Dyre biler kører bedst
Hvor mange biler ejer børnefamilierne?
Ny buschaufføruddannelse til fleksjobbere