Folkeklubben drukner i medlemmer

Folkeklubbens har opnået meget omtale, både fra anmeldere og radioværter. Men hvad siger lytterne? Har Folkeklubben opdyrket hele potentialet, og hvem er det, der synes godt og mindre godt om deres musik? Disse svar kan Voxmeter levere via analyseprogrammet ”CEM MusicTest”, hvor et repræsentativt udsnit af den danske befolkning er inviteret til at vurdere Folkeklubbens nye nummer ”Men Ikke Endnu En Vinter”.

Pressefoto - Folkeklubben

Pressefoto


Fra klub til de store scener

Folkeklubben er noget af en publikum-darling. CEM MusicTest dokumenterer, at konstellationen med Kjartan Arngrim, Rasmus Jusjong og Rasmus Dall har en potentiel fanskare på ikke mindre end 23% af den danske befolkning. Det svarer til knap 1,3 millioner fans.

Folkeklubben Music test map

Det særlige er dog, at hele 71% af befolkningen placerer sig i det neutrale felt (semi-fans), hvilket svarer til ca. 4 millioner mennesker, der altså ikke er afvisende overfor Folkeklubbens poetiske og charmerende univers.

At Folkeklubben samlet set har et potentiale, der hedder 94% af befolkningen, lover særdeles godt for deres fremtidige karriere. Man kan dermed sige, at bandnavnet er helt på sin plads. Spørgsmålet er så, hvad de underfundige musikere skal gøre for at konvertere de neutrale fans til dedikerede fans?

Musikernes kamp for at forcere de 5 barrierer

Dét, analyseværktøjet CEM MusicTest kan hjælpe kunstnerne med, er at fremskaffe dokumentation, der kan bidrage til at realisere deres musiks fulde potentiale.

Som artist gælder det om at få øje på, præcist hvor man skal sætte ind for at opnå størst mulig succes på kortest mulig tid. Hovedingrediensen i dette er at fremskaffe dokumentation fra musiklytterne – og dét er netop lytterne selv, CEM MusicTest spørger til råds hver gang. Musiklytternes råd formidles i en analyserapport, der er nem at tolke, både for musikerne selv og for musikselskaber, journalister, radioværter og koncertarrangører.


Folkeklubben kan eksponeres mere i radioen

I Folkeklubbens tilfælde har vi valgt at se på, hvor bredt de kan nå ud, i forhold til hvordan de p.t. eksponeres. F.eks. har ”Men Ikke Endnu En Vinter” på stående fod 1378 afspilninger på Danmarks Radio (kilde: dr.dk), men nærmest udelukkende på kanalen P4.

Folkeklubben - Vil høre musikken i radioen

Som pointeret i indledningen, viser musiktesten, at Folkeklubben har et meget stort publikum. Endnu mere bemærkelsesværdigt er det, at over halvdelen af radiolytterne rigtig gerne vil høre nummeret i radioen (58%). Nummeret efterlyses oveni købet af det højfrekvente radiolyttersegment. Her tilkendegiver 49% af nummerets fans, at de hører radio i minimum 3-4 timer om dagen. Derfor ville ikke bare P4, men også P3 og mange af de andre radiokanaler, bidrage til lytternes glæde, hvis de spillede Folkeklubbens nye nummer ”Men Ikke Endnu En Vinter” noget mere.

Folkeklubben - Lytninger per dag

Folkeklubben skaber glæde og skriver glimrende tekster

Ser man på, hvorfor lytterne mener, at ”Men Endnu En Vinter” er en rigtig radiobasker, hænger det blandt andet sammen med sangens stemning af glæde, nærhed og kærlighed. Allermest synes lytterne dog, at sangteksten er et hit i sig selv. Derfor scorer nummeret også virkelig højt på lyrik.

Folkeklubben - Tekst/lyrik

Hvilke danskere appellerer Folkeklubbens musik til?

Folkeklubbens fans hører masser af musik. Det gør de fra morgen til aften, men går i seng i fornuftig tid. De fleste fans får sit musikbehov dækket via radioen, men de er også storforbrugere af streamingtjenester. De får primært ny information om musik fra radioen, venner og de sociale medier. De er rigtig glade for at høre livemusik og påpeger, at netop Folkeklubben gerne må være på programmet. Fansene fordeler sig stort set ligeligt mellem mænd og kvinder under 60 år. De fleste fans bor i Hovedstaden, Midt- og Nordjylland.

Find ud af, hvad din musik gør ved lytterne

På Voxhot.dk udgiver vi hver uge en række musikanalyser. Analyserne forklarer, hvordan musikere og andre aktører i musikbranchen – også lytterne – får værdi ved at bruge det nye analyseredskab CEM MusicTest og følge med i musiklisten.

Officielt har vi været i gang siden 18. september. Vi har allerede påvist, at der er plads til meget mere variation i den musik, der formidles på såvel de små som de store radiokanaler. De hundredvis musiktests, der er blevet gennemført, viser, at danskernes musiksmag er bred og går på tværs af alle musikgenrer. Musikelskere, der hidtil har helliget sig til rock, finder pludselig ud af, at der er fantastisk musik indenfor hiphop eller jazz. Disse fakta kommer frem, fordi CEM MusicTest netop baserer sig på vurderinger fra et uvildigt og repræsentativt udsnit af de danske musikforbrugere.

Folkeklubbens tour startede d. 25. januar i år.

Deres tourné bringer dem tværs over landet til bl.a. Musikhuset i Aarhus, Godset i Kolding og Vega i København. Mange koncerter er allerede udsolgte. Læs mere om Folkeklubben her: Folkeklubben


Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
cs@voxmeter.dk
Tlf: +45 26 83 82 82

På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER

Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om analyseprogrammet på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk