Koncert

Hovednavnet er vigtigst for publikum, der går mindst til koncert


Koncert

Hvad betyder kendskab til hovednavnet, når vi skal ud og høre musik på spillestederne? For hvilke gæster er det særligt vigtigt, at de kender bandet eller kunstneren i forvejen? Dét har Voxmeter undersøgt i denne uges musikmarkedsanalyse.

Tallene fra CEM Music Intelligence viser nemlig, at det har en betydning for danskerne, at de kan træffe nogenlunde sikre koncertvalg, når de skal ud og høre musik på spillestederne. 39,4% af danskerne mener, det er vigtigt, at de kender til kunstneren/orkesteret i forvejen, hvorimod kun 3,7% anser det som slet ikke vigtigt.

Dog behøver man ikke skære alle over en kam. Det viser sig nemlig også, at kendisfaktoren hos den optrædende er vigtigst hos publikummet, der går allermindst til koncert.

Spørgsmål: Hvad er vigtigt omkring musikken, når du skal ud og høre livemusik? Kunstneren / orkesteret skal være “noget jeg kender i forvejen” / Svar: Vigtigt. Kryds med: Hvor ofte går du til koncert? Gennemsnitlige respondenter 5959.

Blandt de ivrige koncertgængere – dvs. dem, der går til koncerter ugentligt – er der omkring 28%, der orienterer sig efter navnet, når de vil have en koncertoplevelse. En lidt mindre andel af kendis-orienterede gæster findes blandt publikum, der går til koncerter ca. hver 14. dag (25%). Derefter stiger kurven opad i en trappe.

Således er kendskab til hovednavnet vigtigt blandt 31,3% af spillestedsgæsterne, der går til koncert en gang om måneden, og blandt 37,4% af gæsterne, der besøger spillestederne 2-5 gange halvårligt. Målingen topper med segmentet, der går endnu sjældnere til koncert, hvor 41,8% mener, at navnet er vigtigt.

Sammenfattet kan man sige, at de ivrige koncertgængere af natur er mere nysgerrige efter at opleve ny musik. Skal spillestederne have fat i segmentet, der næsten aldrig går til koncerter, må de opdrive performere med større kendisgrad eller sørge for at reklamere bredere for deres optrædende. Dette er måske ikke helt nyt for branchen, men Voxmeter sætter konkrete tal på ved hjælp af mar-kedsanalyseværktøjet CEM Music Intelligence. Voxmeter indsamler nemlig løbende feedback fra et uvildigt og repræsentativt udsnit af danskerne gennem 26.000 årlige interview om musik, spille-steder og festivaler.

CEM Music Intelligence rådgiver med de danske musikforbrugere

Tallene i denne analyse er baseret på Voxmeters database CEM Music Intelligence, der samler viden om danskernes musikadfærd og -vaner, baseret på repræsentative udsnit af de almene musikforbrugere. Monitoreringen, der bygger på 52.000 årlige interviews, blev igangsat i oktober 2017, og lige siden har Voxmeter spurgt danskerne om alt lige fra deres musikforbrug og -vaner til deres syn på festivaler og spillesteder.


Læs mere

 

Klaptrae
Woodpecker