Jay-Z og Beyoncé fungerer skidt sammen

billboardsound.com

På The Carters nye single ‘Apeshit’ får vi et endnu et indblik i Beyoncés og Jay-Z’s ægteskab. Først kom utroskabskrisen, så undskyldningen, og med Apeshit får vi forsoningen med ordene ’I can’t believe we made it’. Apeshit betyder ikke bare abelort. Det betyder ekstatisk eller overstadig, som kun aber kan blive det – eksempelvis når de er i brunst. Men danskerne er ikke overstadige over nummeret. Selvom Jay-Z og ikke mindst Beyoncé er kæmpe stjerner med adskillige Grammyer på hylden, så mener danskerne ikke de fungerer sammen på nummeret.

Kun 7% af danskerne kan godt lide nummeret. Og overraskende nok, er sangdimensionen det, flest forholder sig kritisk til. Kun 5% af danskerne er vilde med vokalerne, mens 91% er fuldkommen neutrale. Men man burde forvente at flere, ville være vilde med vokalen, når vi har at gøre med sangmonsteret Beyoncé.

Vurdering af vokalen i Apeshit

Selvom nummeret skal afspejle forsoningen af power-parret, oplever 25% af dem, der faktisk godt kan lide nummeret, en stemning af irritation, når de lytter til det. Ligeledes oplever 25% en stemning af nærhed, som nok matcher intentionen med Apeshit bedre. Det er et nummer, man skal forstå, for at kunne lide det. Man skal lytte til teksten, man skal kende historien og ikke mindst meningen med Apeshit. En fan skriver bl.a. ”god energi og fuld fart på, men lidt mærkeligt med titlen.” Og de, der ikke er fan, bryder sig bare ikke om ordet Apeshit.

Stemning i Apeshit

Danskerne er i det hele taget ikke helt til hiphop, aggressioner og slang denne sommer. Fars Rum ligger med DansMedDig nummer 20 (uge 26) på hitlisten, mens Drake er helt nede på en 38. plads med Nice For What. Øverst ligger de melodiøse, de akustiske og de sangstærke stemmer som Shawn Mendes, John Mayer og Sam Smith.

Lytterne er dog enige om, at Apeshit er et nummer med gang i den, power og aggressivitet. Den passer til ture, motion og dans. Den passer til bevægelse, til at få aggressionerne ud og skråle med på de få sætninger, der synges og ikke rappes. Og netop manglen på melodi og sang er nummerets svaghed. ”Jeg ville indlægge noget sang. Det der monotone rap/snak hen over musik er ganske enkelt for kedeligt og intetsigende,” skriver en lytter. En anden skriver om sangen: ”Bryder mig generelt ikke om pitch corrector, så det ville jeg fjerne.” Og man kan da også undre sig over, at der lægges autotune henover Beyoncés teknisk overlegne vokal.

Parret skraber bunden på Voxmeters hitliste. Men selvom danskerne ikke er særligt vilde med nummeret, vil 28% alligevel gerne høre Apeshit live. Det skyldes formentligt Betoncé og Jay-Z, mere end det skyldes The Carters.

 


Hør nummeret og se rating

Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af: 1) playtime i radioen 2) en kunstners kendisgrad og antal solgte billetter 3) mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring 4) musikanmeldelser af enkeltpersoner 5) den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger. Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

App til musikanalyse

Ny APP til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan: 1) nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget 2) nichemusik kan matches med sit ideelle publikum 3) etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt 4) alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen. Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om APP’en på www.CemMusicTest.com

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.