Karl Williams vokal begejstrer danskerne

Foto: Pressefoto

Den unge hiphop-, R’n’B- og pop-musiker Karl William har foreløbigt haft en strygende karriere. I en alder af kun 19 år debuterede han i 2014 med EP’en Døende. Siden har han udgivet endnu en EP og to albums samt modtaget en P3-pris i både 2015 og 2016. Danskerne har taget rigtig godt imod hans seneste album Livet, Faldet & Alt Det Andet, som udkom tidligere i år, og særligt hans stemme og lyriske talent fremkalder begejstring.

I denne måned ligger ”Langt Ude”, som er albummets første sang, nummer 8 på VoxHot-listen. Nummeret har fået hele 392.398 unikke likes* fra danskerne. På en lang række parametre klarer nummeret sig bedre end mange af de andre numre på VoxHot-listen.


Teksten i Karl Williams Langt Ude

16 % af lytterne er positivt stemte over for sangens tekst. Selvom det umiddelbart kan virke som en lav procent, er det faktisk mere end dobbelt så mange som gennemsnittet. Man skal huske, at Voxmeters lytterpanel, der har bedømt sangens tekst, er et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Der kan være stor forskel på, hvad forskellige befolkningsgrupper lægger vægt på i deres bedømmelse, og det kan netop komme til udtryk i analysen. At mere end dobbelt så mange som gennemsnittet synes godt om Karl Williams tekst giver bestemt mening. Han har nemlig en unægtelig flair for ord. I tredje vers synger han eksempelvis:

”Jeg har det jo ikk’ fra fremmede
Siger jeg
Sætter mig ned og tilrette
Bli’r lige her
Mit indre er blevet forfremmet
Og sendt i himlen langt før, tiden var omme”

 
Der er noget poetisk over Karl Williams musikalske univers. Selvom nummeret emmer af melankoli og vemodighed, bliver man langt fra trist, når man lytter til det. De kønne klange, den fine melodi og det rolige tempo efterlader lytteren med en følelse af salighed, og dette er måske grunden til, at 74 % af sangens fans mener, at den passer bedst til afslapning. Den samme procentdel svarer, at de som regel hører musik om eftermiddagen, og ”Langt Ude” passer da også glimrende til dét tidspunkt på dagen, hvor man efter mange timers studie, arbejde eller frustrerende jobsøgning endelig kan holde fri.

Ser vi på alle de musiktests, der er kørt igennem Voxmeters analyseprogram, er det i gennemsnit 18 % af lytterne, der ikke bryder sig om vokalen i en sang. Ikke en eneste af de lyttere, der har bedømt ”Langt Ude”, har erklæret sig utilfreds med Karl Williams stemme på nummeret.

Vokalen i Karl Williams Langt Ude


Dette bunder sandsynligvis i, at den unge musiker er i besiddelse af en vokal, som på én gang er interessant og behagelig at lytte til. Desuden viser han gang på gang, at han er i stand til problemfrit at bevæge sig både i det dybe og i det lyse stemmeleje. Det er derfor ikke svært at forstå, hvorfor de danske lyttere tilsyneladende godt vil høre mere til Karl William.

*Unikke likes betyder det antal af danskere, der synes godt om
nummeret og placerer sig i kategorien ’fans’. Beregnet af CEM MusicTest.


På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

Karl William Langt Ude på VoxHot listen uge 45

HØR NUMMERET OG LÆS ANALYSER


Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om APP’en på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk