Katinka er en usleben diamant – Nr. 6 på VoxHot uge 36


Katinka GAFFA
Katinka Bjerregaard, der i kunstnerisk sammenhæng bare går under navnet Katinka, er blevet en populær dame med sine bænkevarmersange om det uskønne og det grimme, om mobning og kærlighedsangst. Med sine ærlige danske tekster og elektroniske lydunivers, der inkluderer hverdagslarm som støvsugere og elkedler, har hun fundet en platform til et Danmark, der længes efter det autentiske og uperfekte. I uge 36 ligger Katinka med nummeret ’2000 Meter I Frit Fald’ nummer 6 på VoxHot-listen*. VoxHot-listen er Voxmeters musikhitliste, der baserer sig på et repræsentativt udvalg af danskernes vurderinger af ny musik. Omregnet til antal fans på landsplan, er det hele 660.000 danskere, som giver Katinkas nye nummer topkarakter.
2000 Meter I Frit Fald Music Test Map

Voxmeter har udviklet et let tilgængeligt og dynamisk markedsanalyseværktøj for musikere og beslutningstagere i musikbranchen. Her kan spillesteder, festivals-arrangører og andre aktører i musikbranchen nemt finde ny musik og få dokumentation for, hvor stort et marked der er for ny musik samt få beskrevet målgruppen. Analysen af ’2000 Meter I Frit Fald’ viser, at Katinka rammer alle grupper af danskere fra de helt unge til pensionisterne, mænd og kvinder over hele landet med ’2000 Meter I Frit Fald’.

Derudover viser markedsanalysen, at 58% af lytterne mener, at ’2000 Meter I Frit Fald’ er bedre end deres yndlingsmusik, og ligeledes vil 58% helt sikkert høre nummeret i radioen. Så det er bare med at få skruet op for Katinka, hvis man er radiovært. Fansene hører musik på alle tider af døgnet og tilhører både højfrekvente og lavfrekvente musikforbrugere. Med andre ord, adskiller nummeret ’2000 Meter I Frit Fald’ Katinka sig fra mange andre numre ved at ramme en meget bred målgruppe.

Vil hoere 2000 Meter I Frit Fald i radioen


Det er især Katinkas meget genkendelige vokal, der fænger. En fan af nummeret skriver i den del af undersøgelsen, hvor lytterne kan give deres feedback af nummeret at: ”Lyd og tekst er så meget Katinka. Det skal der ikke pilles ved!” En anden skriver: ”Sangerinden har en skøn klang.” Og denne beskrivelse deles af mange. Faktisk er hele 46% begejstrede for Katinkas vokal. Der er kun 4%, der ikke bryder sig om vokalen, viser analysen.

Vokalen i 2000 Meter I Frit Fald


På CEM MusicTest kan man se, hvilke stemninger et nummer vækker hos lytterne. Nummeret ’2000 Meter I Frit Fald’ vækker, ifølge danskerne, følelser som ømhed, kærlighed og nærhed. Og udover afslapning og lange køreture, mener hver fjerde lytter, at nummeret ville egne sig perfekt til en spillefilm.

Katinka er altså gået fra at være festens bænkevarmer til Danmarks uslebne diamant, som vi formentligt kommer til at høre meget mere fra. Analysen viser, at 27% af danskerne helt sikkert vil høre ’2000 Meter I Frit Fald’ spillet live. I analysen, kan spillesteder og kunstnere læse den udvidede PDF-rapport, som viser hvilke spillesteder og radiostationer Katinkas musik matcher publikum bedst. Således er CEM MusicTest et godt redskab til planlægningen af det ideelle musikprogram.
Kender du ikke Katinka, kan du tjekke nummeret ’2000 Meter I Frit Fald’ på den nye interaktive VoxHot-liste. Her kan du finde meget mere musik, og søge på kriterier som gør de nemt at finde musik der passer til netop din smag eller dit aktuelle humør. Eller du kan selv gå ind og læse danskernes anmeldelser af musikken i onlinerapporten og se lytternes kommentarer til musikken.

*Ud af de numre som er uploadet indenfor de sidste 30 dage.

UGE 36 2018

Katinka paa listen


Hvis du er musiker kan du se hvordan du bruger analyseprogrammet herunder.

Se hvor nemt det er!

 

Hør nummeret og se rating

Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om APP’en på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk