Klimabekymringer afspejles i valg af NGO

Klimabekymringer afspejles i valg af NGO

Klimaforandringer er et yderst omdiskuteret emne, og de fleste danskere har efterhånden en holdning til, hvordan vi sikrer de næste generationer en beboelig og bæredygtig planet. Klima er samtidig et fokus- og indsatsområde for flere NGO’er. Men er emnet også vigtigt for NGO’ernes støtter?

 

Klimabekymringer afspejles i valg af NGO

Q: I hvor høj grad bekymrer du dig om klimaforandringer? – Respondenter der har svaret ”I høj grad” eller ”I meget høj grad” – Fordelt NGO’er respondenten vil støtte inden for 3 måneder – Stikprøve: 5.754 (2018 + 2019)


Voxmeter har ved hjælp af databasen ”CEM NGO Intelligence” undersøgt, hvor stor en andel af udvalgte NGO’ers støtter, der bekymrer sig om klimaforandringer. Undersøgelsen fokuserer på de fem NGO’er, der har den største andel af støtter, som bekymrer sig om klimaet.

Greenpeace placerer sig klart i top, hvilket giver god mening, da de arbejder for at forbedre både klima og miljø. Af samme årsag er det heller ikke overraskende, at Danmarks Naturfredningsforening og WWF placerer sig blandt de fem NGO’er. Det er dog interessant, at Amnesty International, der blandt andet kæmper for at forhindre krænkelser af menneskerettighederne, ligger lige efter Greenpeace med den næststørste andel.

Undersøgelsen viser desuden, at personer, der vil støtte NGO’er, er mere tilbøjelige til at bekymre sig om klimaforandringer, end personer der ikke vil støtte NGO’er. Den fulde liste over NGO’er viser nemlig, at der blandt de fleste organisationers støtter er mere end 40 %, der bekymrer sig om klimaet. Til sammenligning er andelen blandt personer, der ikke vil støtte, lige under 28 %.

NGO’er kan med fordel være opmærksomme på, hvilke emner der optager lige præcis deres støtter, så de kan ramme dem med de rigtige budskaber. Med Voxmeters værktøj ”CEM NGO Intelligence” er det muligt at afdække, hvad støtterne finder vigtigt.


Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte:

Emilie Elisabeth Lyngholm Rasmussen
Emilie Elisabeth Lyngholm Rasmussen
Analysekonsulent
elr@voxmeter.dk
Tlf: +45 21 13 71 44

Om NGO & Organisation

Hver uge fortæller danskerne om deres syn på hjælpe- og interesseorganisationer og deres vurdering af dem.

Danskerne agerer med en lang række organisationer, som beskæftiger sig med alt lige fra politik, beskæftigelse, sundhed, menneskerettigheder til bistandshjælp.

Det fortæller danskerne om organisationerne:

  • Kendskab til hvad de enkelte organisationer står for, hvad de laver og deres relevans.
  • Vurdering af organisationernes virke og resultater.
  • Oplevelser med de enkelte organisationer og vurderingen heraf.
  • I hvilken grad man vil bakke op om de enkelte organisationer i fremtiden.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk