Lemon Palace lyder ekstra sødt i København

Lemon Palace_Petrine_Prien

Foto: Petrine Prien / pressefoto / bandsoftomorrow

Selvom duoen Lemon Palace foreløbigt kun har udgivet to singler og endnu har deres debutkoncert til gode, har de tiltrukket en del opmærksomhed. Online magasiner som Undertoner og Bands of Tomorrow har udnævnt dem som et band, der bestemt er værd at holde øje med, og dette giver ganske god mening. Deres seneste single ”Nothing Real”, som i denne måned ligger nummer 9 på VoxHot-listen, er i hvert fald ufatteligt godt skruet sammen.
 
Lemon Palace udgøres af Alex Rudniak og Frederik Engell, der regner med at udgive deres første EP i løbet af næste år. Duoen er blandt andet inspireret af navne som Dirty Projectors, Tame Impala og Prince, og særligt sidstnævnte er tydeligt at mærke i deres musik. På ”Nothing Real” præsenteres lytteren for betagende falsetvokaler, en uhyre velsmurt rytmesektion og en gennemgående lyd af funk. Indtil videre har nummeret fået 378.851 unikke likes*, og vores musikanalyse viser, at danskerne overordnet set er positivt stemte overfor Lemon Palace.

21 % af de adspurgte lyttere ville være glade for at høre ”Nothing Real” i radioen. Mindre end en tiendedel af lytterne bryder sig ikke om Rudniak og Engells vokaler, som de lyder på nummeret. Det lave tal er ikke overraskende, for samarbejdet mellem de to er uovertruffet.

Med ”Nothing Real” ser Lemon Palace ud til at have betaget den del af befolkningen, der kan betegnes som musiknørder. Hele 33 % af de lyttere, der kan lide nummeret, bruger dagligt mere end tre timer på at høre musik, hvilket er flere timer end gennemsnittet.


Lemon Palace_lytning per dag

”Nothing Real” hitter i hovedstaden

Hele 86 % betragter overordnet set ”Nothing Real” som enten god eller rigtig god. På dette parameter klarer nummeret sig dermed markant bedre end gennemsnittet. Sangens beundrere fordeler sig stort set ligeligt mellem de tre aldersgrupper: ’Under 30 år’, ’30-59 år’ og ’60+ år’.



Særligt i Hovedstaden har lytterne taget rigtig pænt imod seneste udspil fra Lemon Palace. Hele 82 % af sangens fans bor i København, mens lytterne i de resterende landsdele endnu forholder sig skeptiske over for ”Nothing Real”. Dog vidner både dette nummer og bandets første single ”Cactus” om, at de to musikere er så dygtige, at begejstringen for Lemon Palace nok skal sprede sig fra Hovedstanden til resten af landet.

*Unikke likes betyder det antal af danskere, der udfra musik testens beregning synes godt om
nummeret og placerer sig i kategorien ’fans’.

Lemon Palace Nothing Real på VoxHot uge 47

På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER


Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om analyseprogrammet på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk