LUCER spås stor succes, men hvad siger lytterne?

Selvom LUCER er en ung dansk rockkvartet, har de adskillige livejobs fra både danske og europæiske scener på erfaringslisten. Bandet beskriver sig selv som et band, der mestrer det musikalske håndværk, og som søger ind i sjælens rod af musikken. LUCER har sat alle sejl ind for at leve op til, at de er blevet spået en stor succesfuld karriere.


LUCER spås stor succes, men hvad siger lytterne?

Foto: Pressefoto / Mighty Music

Hvad siger lytterne?

Det er oftest musikanmeldere og radioværter, der giver os svar på disse spørgsmål. Men hvorfor er det egentligt ikke lytterne selv? Præcis som man spørger forbrugerne i alle andre brancher.
Voxmeter har valgt at hjælpe LUCER lidt på vej. Vi har sendt kvartettens seneste udspil ’Ghost Town’ igennem musik- og markedstesten CEM MusicTest. Her har et repræsentativt udsnit af den danske befolkning lyttet til nummeret, vurderet musikken og givet sin mening til kende.

Og resultatet er…

Markedsanalysen viser, at LUCER har potentiale til at nå langt. Analysen viser, at 749.551 danskere synes rigtig godt om ’Ghost Town’. Nummeret ligger endda to pladser bedre end Rasmus Seebachs nummer ’De Værste Bedste År’, der i maj 2018 blev målt til at have 716.695 fans.

Radiofyrtårnet lyser i kendishøjde

For de fire upolerede stjerner i LUCER – brødrene Lasse og Anders Bøgmark, Kristoffer Kristensen og Jonathan Nørgaard – er udfordringen, at det ikke er lytterne, der bestemmer. Det er i høj grad radiostationerne, der beslutter, hvor langt og hvor hurtigt kvartetten får lov til at bryde igennem. For selvom ’Ghost Town’ vurderes til at være bedre end Seebachs nummer, er ’Ghost Town’ i skrivende stund blot blevet spillet 36 gange på DR’s kanaler, mens ’De Værste Bedste År’ er spillet 1.551 gange.

Hvad skal der til for, at LUCER kan bryde mere markant igennem?

Uanset om man er en etableret eller ny kunstner på markedet, er der en række barrierer, man er pisket til at passere.


Den første barriere er naturligvis, at selvom der er flere lyttere, der kan lide LUCER’s nummer, så er Seebach et langt mere kendt navn. Seebach har over længere tid cementeret sin position med en række udgivelser, som lytterne har taget rigtig godt imod. Han er desuden bakket op af et musikselskab med et større budget til markedsføring, der bruger kræfter på at promovere hans musik – ikke bare overfor lytterne, men også overfor de rette beslutningstagere. Alt sammen betyder, at Seebach har langt større gennemslagskraft overfor både musikanmeldere, radiostationer og spillesteder, og disse aktører er derfor mere trygge ved at eksponere Seebach end LUCER.

Alt handler om passion, planlægning og promovering

Selvom det er passionen, der driver de fleste musikere til at spille musik, er passionen kun i yderst sjældne tilfælde nok i sig selv. Med mindre det er nok at blive hjemme i øvelokalet, kommer publikum ikke af sig selv. Derfor er det afgørende, at man som kunstner får lavet en plan for, hvordan man låser de fem primære barrierer op. Det handler om at kombinere passionen med eksekveringen af sin plan og på den måde løfte musikken ud i det forjættede publikumsland.
Det er netop overvindelsen af de fem barrierer, som musik- og markedstesten CEM MusicTest hjælper kunsterne med. I LUCER’s tilfælde har testen allerede dokumenteret, at ’Ghost Town’ vækker en positiv oplevelse hos en stor andel af den danske befolkning.

Hvem er vilde med LUCER?

Også dette spørgsmål besvares i musik- og markedstesten. Her viser testen, at fansene af ’Ghost Town’ stort set deles lige mellem mænd og kvinder – dog med en lille overvægt af kvinder. Nummeret klarer sig fremragende i en bred aldersgruppe, der dækker over både de unge under 30 år og de voksne mellem 30 og 60 år. Geografisk er der en klar overvægt af fans i Hovedstadsområdet, men Nordjylland bugner også af fans. Nummeret klarer sig også godt i Midtjylland, mens resten af landet er lidt mere forbeholden. Netop denne type information kan hjælpe ikke bare LUCER, men også medierne, radiostationerne og spillestederne til at træffe beslutninger på et mere dokumenteret grundlag. Altså med feedback fra et repræsentativt og uvildigt udsnit af lytterne.

Vil koncertgæsterne høre LUCER live?

Svaret er, at det er der rigtig mange, der vil – nemlig lidt under en tredjedel af danskerne. Det er lidt mere end tre gange så mange som gennemsnittet blandt alle de hidtil testede numre.


LUCER_vil høre Ghost Town til koncert

Endnu bedre ser det ud, når man ser på, hvilke typer koncertgæster der vil høre LUCER live. Her er motivationen nemlig ekstra høj blandt de højfrekvente koncertgæster.

Synes lytterne, at LUCER kan forbedre noget?

Man bør altid følge sit hjerte! Men det betyder jo ikke, at den feedback lytterne giver, ikke kan hjælpe kunsterne med at finde lige præcis det udtryk, de søger. Testen viser, at LUCER klarer sig rigtig godt – både når lytterne vurderer bandet, teksten og lyden. Dog mener lytterne, at der kan arbejdes med vokalen, som flere mener er monoton og ligger for højt i mixet. Dette kan måske være årsagen til, at musikken ikke opnår topkarakter i uniqueness.

LUCER ligger nr. 1 på VoxHot og slår Nik & Jay

Lytternes forslag til forbedringer ændrer ikke på det samlede flotte testresultat. LUCER flyver nemlig ind på førstepladsen på VoxHot-listen i uge 2. Der er over en halv million flere lyttere, der synes godt om ’Ghost Town’, sammenlignet med ’Længe Leve Drømmene’ fra Nik & Jay, der er testet i samme uge.

LUCER har måske ikke nedbrudt alle barriererne endnu, men lytterne mener, at de fortjener at nå langt. Derfor er der også tre gange så mange lyttere som gennemsnittet, der vil dele deres gode oplevelse af ’Ghost Town’ med venner og bekendte. Go for it!

LUCER på VoxHot uge 2

Voxmeter hjælper musikere via VoxHot.dk

På VoxHot.dk får musikerne hjælp til at videreformidle testresultaterne til både musikelskere og beslutningstagere i musikbranchen. På VoxHot.dk udarbejder Voxmeter dagligt en række musikanalyser, der blandt andet handler om nye bands, nye udgivelser, festivaler, spillesteder samt om danskernes musikvaner og -adfærd. På samme side findes den interaktive top-10-liste. På listen kan man få vist de mest populære udgivelser, de bedste vokaler, de bedste tekster og meget mere. Resultaterne kan opdeles på musikgenre eller andre parametre.
Indtil videre er det Voxmeter og andre aktører i musikbranchen, der hver uge udvælger en række numre, der testes med CEM MusicTest. Herudover kan alle kunstnere lægge sin egen musik op på sin egen lukkede musikside, hvorfra de kan sende deres nummer til test. Når kunstneren selv har læst testresultatet, er det op til kunstneren at beslutte, om det må offentliggøres på VoxHot-listen.


Af Christian Stjer, Adm direktør
Christian Stjer
Udover at være direktør for analyseinstituttet Voxmeter, er jeg selv musiker. Fra jeg var 15 til 21 år, spillede jeg en masse koncerter. Jeg havde musikstudiet PanCake Recording i 7 år, hvor jeg selv indspillede musik og lavede demoproduktioner for bands i alle musikgenre. Efter et par års udvikling, frigav Voxmeter musik- og markedstesten CEM MusicTest og lancerede VoxHot.dk den 18. september 2018.


LUCER på listen uge 2

På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER


Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om analyseprogrammet på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk