Lukas Graham suveræn 1’er på VoxHot-listen!


Lukas Graham suveræn 1’er på VoxHot-listen!

Voxmeter udvælger og tester jævnligt en række etablerede kunstnere. Dels for at upcoming kunstnere kan måle sig med de etablerede kunstnere, dels for at indsamle baggrundsdata til justering af beregningsmodellen.
 
I denne uge har Voxmeter udvalgt Lukas Grahams nye nummer ’Love Someone’. Nummeret er blevet evalueret af et tilfældigt udvalgt publikum, som udgør en national repræsentativ stikprøve.

Målingen af ’Love Someone’ viser, at mere end 1.7 millioner danskere synes rigtig godt om nummeret. Med denne måling slår Lukas Graham alle de topstjerner, Voxmeter har udvalgt som fx Shawn Mendes og Paul McCartney. Det betyder, at ’Love Someone’ stryger direkte ind på førstepladsen i uge 41 og ligger nummer 1 over samtlige kunstnere, der hidtil er blevet testet.

’Love Someone’ appellerer både til mænd og kvinder, på tværs af regioner og generationer. Det åbne spørgsmål må derfor være: hvad er det Lukas Graham kan, som gør ham til danskernes suveræne nummer 1 – også på VoxHot-listen?


VoxHot-listen uge 41


Al musik du kan se og høre på VoxHot-listen er 100 % styret af evalueringerne fra et nationalt repræsentativt lytterpanel. Alle medlemmer af lytterpanelet er tilfældigt udvalgt og rekrutteret via telefon. VoxHot-listen er altså hverken styret af radiostationerne, streamingtjenesternes playlister eller hvor mange penge, en kunstner har i ryggen til markedsføring. På VoxHot-listen er det kunstnerne selv, eller kunstnernes musikselskab, der uploader musikken og herefter lader publikum bestemme placeringen på VoxHot-listen.

Denne fremgangsmåde har allerede hjulpet flere ukendte og mindre kendte kunstnere med at få dokumenteret, at deres musik fortjener langt mere opmærksomhed, end den får i dag. VoxHot-listen er tilgængelig for alle, men koncertarrangører, medier og radiokanaler har udvidet adgang – både til VoxHot-listen og til den ugentlige monitorering af danskernes musikforbrug.

I Lukas Grahams tilfælde dokumenteres det, at der er tale om en kunstner med meget stort format. Hans nye nummer ’Love Someone’ går rent ind i danskernes musikhjerter.

VoxHot-listen er dynamisk. Det vil sige, at listen kan vise meget mere end hvilke numre og kunstnere, der er mest populære. Du kan for eksempel splitte VoxHot-listen op og se hvilke kunstnere, der har de bedste sangtekster eller hvilke numre, publikum synes er mest unikke – og meget mere.

Lukas Graham ligger eksempelvis også suverænt i top i disciplinen ”bedste vokal”, hvor han scorer mere end fire gange højere end gennemsnittet. Derudover ligger ’Love Someone’ nummer 1 på listen over hvilke kunstnere, danskerne helst vil høre live.

Vurdering af vokalen på Love Someone Lukas Graham


Der er dog delte meninger blandt lytterne, når det kommer til, om Lukas Grahams nummer er originalt. Hver femte lytter mener, at de har hørt nummeret før, mens blot 14 % synes, at nummeret er unikt.

Det er altså ikke nødvendigvis evnen til musikalsk opfindsomhed, der skaber nutidens stjerner, men måske mere en kombination af at kunne levere intensitet, gode mix, koncertdygtige numre og ikke mindst en stærk vokal. En lytter, der er deltaget i testen og er vild med nummeret, skriver: ”Jeg er en sucker for LG! Han synger som en drøm.”


Vurdering af karakteren i Love Someone Lukas Graham

Hør nummeret på VoxHot-listen mens du læser lytteranmeldelser

Love Someone nr. 1 i uge 41

 

HØR NUMMERET OG LÆS ANALYSER

 

Se hvor nemt kunstnerne får deres musik på VoxHot-listen

 

BLIV VIST PÅ VOXHOT-LISTEN

CEM MusicTest - bliv vist på musiklisten

SE HVOR NEMT DET ER

Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om APP’en på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk