Lytterne vurderer Ruben som en færdigslebet ædelsten

Den norske popstjerne Ruben stryger i denne uge helt til tops på VoxHot-listen med sin afdæmpede sjæler ”Lay By Me”. Han placerer sig samtidig som en af VoxHot’s alletiders storfavoritter blandt kendte danske navne.

Ruben

Pressefoto

Nordmand med et kæmpe talent

Ruben er ikke noget ukendt navn i Norge – eller udenfor sit hjemland for den sags skyld. Den følsomme sanger har allerede bevist sig med singlen ”Walls”, der har opnået over tyve millioner plays på Spotify.

Bølgerne fra onlinesuccesen har bredt sig til Danmark, hvor Ruben har ikke mindre end 31.000 månedlige lyttere på Spotify. Voxmeters analyse af ”Lay By Me” bekræfter, at der venter en stor gylden åre for en yderligere eksponering af nordmandens talent her til lands.

Fra det norske fjeld til Danmarks smørhul

Rubens rolige sjæler ”Lay By Me” har indtaget 1. pladsen på ugens VoxHot-liste med 1.442.000 potentielle fans, og overgår dermed listens 2’er, den dansksprogede popgruppe Folkeklubben, med ikke mindre end ca. 256.000 flere fans. Faktisk har Ruben opnået en så stærk lyttertilbagemelding, at han stryger op på en 2. plads på VoxHot’s ”All Time”-playliste, hvor han blander sig med kendisser som Jacob Dinesen og Christianshavner-charmøren Lukas Graham.

VoxHot - This Month

VoxHot listen denne måned


”Lay By Me” scorer højt på alle parametre

Det kan være vanskeligt at forudsige, hvad der bliver morgendagens store hit. Men når man spørger et repræsentativt udsnit af lytterne, har Ruben fundet den helt rette opskrift.

Hele 60% af de adspurgte mener, at ”Lay By Me” er en super god sang. Der er tale om en tre gange så stor cadeau, som lytterne giver i snit. Ruben anses også som værende mest deleværdig (shareable) og yderst velegnet til at blive afspillet i radioen.

Faktisk vil hele 65% af de positivt stemte lyttere gerne høre meget mere af den følsomme nordmand i æteren. Dermed vil Ruben ramme over dobbelt så mange radiolyttere, som andre tidligere testede artister. Dette harmonerer også med, at størstedelen af de positivt stemte lyttere benytter sig af radioen som afspilningskanal.

Information om musik hentes her

Ruben appellerer til de voksne og unge

Musikselskaberne fokuserer hårdt på de unge lyttere, fordi de er de absolut mest højfrekvente på streamingtjenesterne. Ruben er dog en kunstner, der med sine tekster opleves som meget åben om sit livs personlige sejrer og nederlag – og måske derfor harmonerer sangen rigtig fint med det arbejdende publikum i alderen 30-59 år. Selve musikken betyder, at sangen hitter blandt de unge under 30 år. De ældre over 60 år er derimod langt mindre positive.

Målgruppe alder

Lytterne vurderer, at Ruben bør nå langt

Analysen viser, at Ruben er en kunstner, der med nummeret ”Lay By Me” med lethed kan blande sig med tidens største hits. Man behøver ikke at befinde sig i kendisstratosfæren for at bruge musik- og markedstesten CEM MusicTest til at blive klogere på, hvad lytterne gerne vil have, eller hvordan man kan anvende analyser til at tage hånd om sin karriere. Flere og flere musikselskaber bruger CEM MusicTest til at få testet deres artisters potentielle rækkevidde og omsætter data til en endnu mere effektiv planlægning. Bands kan også selv bruge CEM MusicTest – enten til at få indsigt i, hvad de kan forbedre, inden de udgiver deres musik, eller til at tage testresultaterne med til forhandling med spillesteder, festivaler, journalister og radiostationer. Fællesnævneren er, at alle resultater baseres på analyse og repræsentativitet, hvor det er lytterne selv – og ikke eksperter – der giver de gode råd til, hvordan man bedst kommer videre som artist.


Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
cs@voxmeter.dk
Tlf: +45 26 83 82 82

På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER

Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om analyseprogrammet på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk