Mads Langer spreder julemagi

Mads Langer spreder julemagi

Foto: Cover art / DR

Julen nærmer sig med hastige skridt, og dette afspejler VoxHot-listen naturligvis. I løbet af det sidste årti har den danske singer-songwriter Mads Langer spillet et utal af udsolgte koncerter og modtaget flere anerkendte priser. I år har han fået æren af at komponere titelsangen ”Tag Mig Med” til DR’s julekalender Theo & Den Magiske Talisman. Det er ikke første gang, at Langer står bag en julesang. I 2013 skrev og sang han nemlig titelsangen til julekalenderen på TV2. Musikeren må have flair for at sprede julestemning, for ”Tag Mig Med” ligger i denne uge på VoxHot-listens andenplads med 883.635 unikke likes*.

Magi på højde med Disney

De danske lyttere har taget meget pænt imod Langers julesang. ”Tag Mig Med” klarer sig faktisk bedre end nummeret ”Wonderful Life”, som Zendaya har sunget til Disneys animationsfilm Smallfoot.

Mads Langer unikke likes denne måned


Langer scorer blandt andet højere end Zendaya på vokalen. Hvor 40 % er tilfredse med stemmen på ”Wonderful Life”, er hele 43 % begejstrede for vokalen på ”Tag Mig Med”. Langer demonstrerer da også sin glimrende vokal på nummeret, hvor han bevæger sig ubesværet i både det lyse og det mørke leje. Han møder faktisk ikke én eneste kritiker i spørgsmål om hans vokal, og dette kan forklare, hvorfor hele 35 % af lytterne svarer, at de gerne ville høre nummeret live. At Langers vokal får mere ros fra lytterne, end en sangerindes stemme på en fortryllende Disney-sang, må være et bevis på hans evne til at skabe musikalsk magi. En lytter skriver da også, at ”Tag Mig Med” er direkte magisk.


Mads Langer vokal

”Tag Mig Med” giver jul på hjernen

Tidsånden tro, byder ”Tag Mig Med” på en letgenkendelig melodi og en overflod af synthesizer. Ifølge vores undersøgelser klarer nummeret sig exceptionelt godt på hele fem parametre, hvor det slet ikke får negativ respons. Nummeret får især god respons på spørgsmålet om, hvorvidt lytterne ville høre det i radioen. Her svarer over halvdelen, at de ville blive glade for at tænde for nummeret – og heldigvis for dem er dette meget sandsynligt, nu hvor kalenderen siger december. Med bedømmelsen placerer ”Tag Mig Med” sig på en flot førsteplads på denne måneds liste over ’Best On Radio’ på VoxHot-listen. Nummeret ligger samtidig på en syvendeplads på ’All Time’-listen.

Mads Langer radioen
Mads langer Best on radio liste

Det har sandsynligvis været Langers mission at sprede julestemning, og han kan glæde sig over, at det er lykkedes. På ”Tag Mig Med” fanger Langer smukt månedens håbefulde og muntre stemning, og nummeret ser i den grad ud til at behage de mange danskere, der har jul på hjernen. Det kan ikke siges med sikkerhed, om sangen fremover kan konkurrere med de juleklassikere, vi kender – men vores analyse peger på, at chancerne er gode. For selv de lyttere, der understreger, at de ikke bryder sig om genren, anerkender, at ”Mads Langer er god til det, han gør!” Det er ikke for ingenting, at Langer efterhånden er blevet folkeeje.

*Unikke likes betyder det antal af danskere, der synes godt om
nummeret og placerer sig i kategorien ’fans’. Beregnet af CEM MusicTest.


Mads Langer på VoxHot uge 50

På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER


Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om analyseprogrammet på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk