Midtjylland er tung at danse med for MANILA – og det er god viden

Det upcoming band MANILA, der tæller seks medlemmer, kører stilsikkert og med et behageligt groove ind på 10. pladsen på denne uges VoxHot-liste med deres dansevenlige slager ”Chances”. Et repræsentativt udsnit af danskerne mener dermed, at MANILA groover bedre end både Nik & Jay og Citybois – men det gælder ikke hele landet.


MANILA - Chances Foto: Facebook

Liv på Spotify, men ikke i radioen

MANILA er endnu ikke for alvor blevet spillet på de danske radiokanaler, selvom bandets første single ”Disco” fra 2017 har omkring 34.000 plays på Spotify, og bandets anden single ”Do Me Good” fra 2018 har over 45.000 plays. Selvom bandet stadig er relativt ukendt udenfor København, er der noget, der tyder på, at radiokanalerne burde få øjnene op for talentet.

Dansemusik til både drenge og piger

Voxmeter har kørt nummeret ”Chances” igennem VoxHot Musiktest og fundet ud af, at MANILA formår at tryllebinde 6% af de danske lyttere, hvilket giver dem et potentiale på ca. 320.000 dedikerede fans hertillands. Samtidig melder over 4 millioner sig i feltet, som bandet skal ud og vinde.

MANILA - Music map

Af de dedikerede fans er der et lille overtal af det kvindelige køn (54%), hvilket betyder, at MANILA er pop, der i modsætningen til Nik & Jay og Citybois nærmest formår at udligne kønsfordelingen. Nik & Jays nummer ”Længe Leve Drømmene”, der også er på VoxHot-listen, kan f.eks. kun få 21% af mændene på dansegulvet, og Citybois’ nummer ”Synger For Mig” kun 30%.

MANILA - Målgruppe køn

Spiller hovedsageligt for Sjælland

Aldersmæssigt har ”Chances” fat i et bredt segment af danskerne, både når det gælder kategorien ”unge under 30” og ”voksne 30-59 år”. Det bemærkelsesværdige er dog, at størstedelen af MANILAs potentielle fanskare bor øst for Storebælt. Hele 77% af dem, der kan lide bandets funky toner, bor enten i København eller på Sjælland.

Faktisk står det sløvt til andre steder i landet – især i Midtjylland, hvor bandet er fuldstændig tørlagt for positive tilbagemeldinger. Til gengæld er det også her, at 27% af alle lytterne som decideret ikke kan lide musikken bor. Og det er god viden.

MANILA - Målgruppe geografi

De 5 barrierer

Alle artister, der vil frem, må før eller siden passere de fem barrierer. Upcoming kunstnere har typisk dårlige kort på hånden. De må konkurrere med artister og bands, der allerede har cementerede positioner, eller som bliver støttet økonomisk og netværksmæssigt af de helt rigtige branchefolk.

Intet er umuligt, hvis talentet er stålsat. En god portion iværksætterånd er en nødvendighed for bands, der gerne vil nå tindernes top – men det kræver også, at bandet har en decideret plan for, hvordan de når derop.

VoxHot Musiktest’s lytterpanel er bandets bedste rådgiver

Et typisk scenarie er, at artisten overdrager al planlægning til branchespillerne, altså musikselskaberne, bookerne, spillestederne mv., hvor valg kan træffes på mavefornemmelser eller rutiner. F.eks. ville det være oplagt for et band som MANILA, at spille så mange koncerter i hele landet som muligt for at skaffe nye fans. VoxHot Musiktest dokumenterer dog netop, at Aarhusregionen slet ikke er gearet til at modtage dem.


Sæt ind, hvor det gælder

Denne viden er ikke baseret på en bookers eller et spillesteds ekspertise, men er lytternes egen. Og det er musiklytterne, MANILAs fortsatte virke kommer til at afhænge af. VoxHot Musiktest belyser via lytternes egen feedback, hvor i landet fanskaren befinder sig, og hvor den ikke gør.

Vil MANILA gerne give publikum, bookeren, spillestedet og sig selv en fed koncertoplevelse, så viser tallene, at de med fordel kan springe Midtjylland over, når de en dag planlægger deres Danmarksturné. I hvert fald indtil der kommer mere gang i karrieren. Om dette kommer til at ske foreløbigt, må tiden vise. Man kan ønske god vind for et band, hvis nummer ”Chances” vurderes som værende langt under gennemsnittet – målt på genrer, som lytterne normalt hører (14%) – men som ikke desto mindre kan give etablerede radio-darlings som Nik & Jay og Citybois baghjul.

MANILA - Matcher musikgenre der normalt lyttes til

Find ud af, hvad din musik gør ved lytterne

På Voxhot.dk udgiver vi hver uge en række musikanalyser. Analyserne forklarer, hvordan musikere og andre aktører i musikbranchen – også lytterne – får værdi ved at bruge det nye analyseredskab VoxHot Musiktest og følge med i musiklisten.

Officielt har vi været i gang siden 18. september. Vi har allerede påvist, at der er plads til meget mere variation i den musik, der formidles på såvel de små som de store radiokanaler. De hundredvis musiktests, der er blevet gennemført, viser, at danskernes musiksmag er bred og går på tværs af alle musikgenrer. Musikelskere, der hidtil har helliget sig til rock, finder pludselig ud af, at der er fantastisk musik indenfor hiphop eller jazz. Disse fakta kommer frem, fordi VoxHot Musiktest netop baserer sig på vurderinger fra et uvildigt og repræsentativt udsnit af de danske musikforbrugere.


På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER

Se alle musikartikler