Midtjylland er tung at danse med for MANILA – og det er god viden

Det upcoming band MANILA, der tæller seks medlemmer, kører stilsikkert og med et behageligt groove ind på 10. pladsen på denne uges VoxHot-liste med deres dansevenlige slager ”Chances”. Et repræsentativt udsnit af danskerne mener dermed, at MANILA groover bedre end både Nik & Jay og Citybois – men det gælder ikke hele landet.


MANILA - Chances Foto: Facebook

Liv på Spotify, men ikke i radioen

MANILA er endnu ikke for alvor blevet spillet på de danske radiokanaler, selvom bandets første single ”Disco” fra 2017 har omkring 34.000 plays på Spotify, og bandets anden single ”Do Me Good” fra 2018 har over 45.000 plays. Selvom bandet stadig er relativt ukendt udenfor København, er der noget, der tyder på, at radiokanalerne burde få øjnene op for talentet.

Dansemusik til både drenge og piger

Voxmeter har kørt nummeret ”Chances” igennem CEM MusicTest og fundet ud af, at MANILA formår at tryllebinde 6% af de danske lyttere, hvilket giver dem et potentiale på ca. 320.000 dedikerede fans hertillands. Samtidig melder over 4 millioner sig i feltet, som bandet skal ud og vinde.

MANILA - Music map

Af de dedikerede fans er der et lille overtal af det kvindelige køn (54%), hvilket betyder, at MANILA er pop, der i modsætningen til Nik & Jay og Citybois nærmest formår at udligne kønsfordelingen. Nik & Jays nummer ”Længe Leve Drømmene”, der også er på VoxHot-listen, kan f.eks. kun få 21% af mændene på dansegulvet, og Citybois’ nummer ”Synger For Mig” kun 30%.

MANILA - Målgruppe køn

Spiller hovedsageligt for Sjælland

Aldersmæssigt har ”Chances” fat i et bredt segment af danskerne, både når det gælder kategorien ”unge under 30” og ”voksne 30-59 år”. Det bemærkelsesværdige er dog, at størstedelen af MANILAs potentielle fanskare bor øst for Storebælt. Hele 77% af dem, der kan lide bandets funky toner, bor enten i København eller på Sjælland.

Faktisk står det sløvt til andre steder i landet – især i Midtjylland, hvor bandet er fuldstændig tørlagt for positive tilbagemeldinger. Til gengæld er det også her, at 27% af alle lytterne som decideret ikke kan lide musikken bor. Og det er god viden.

MANILA - Målgruppe geografi

De 5 barrierer

Alle artister, der vil frem, må før eller siden passere de fem barrierer. Upcoming kunstnere har typisk dårlige kort på hånden. De må konkurrere med artister og bands, der allerede har cementerede positioner, eller som bliver støttet økonomisk og netværksmæssigt af de helt rigtige branchefolk.

Intet er umuligt, hvis talentet er stålsat. En god portion iværksætterånd er en nødvendighed for bands, der gerne vil nå tindernes top – men det kræver også, at bandet har en decideret plan for, hvordan de når derop.

CEM MusicTest’s lytterpanel er bandets bedste rådgiver

Et typisk scenarie er, at artisten overdrager al planlægning til branchespillerne, altså musikselskaberne, bookerne, spillestederne mv., hvor valg kan træffes på mavefornemmelser eller rutiner. F.eks. ville det være oplagt for et band som MANILA, at spille så mange koncerter i hele landet som muligt for at skaffe nye fans. CEM MusicTest dokumenterer dog netop, at Aarhusregionen slet ikke er gearet til at modtage dem.


Sæt ind, hvor det gælder

Denne viden er ikke baseret på en bookers eller et spillesteds ekspertise, men er lytternes egen. Og det er musiklytterne, MANILAs fortsatte virke kommer til at afhænge af. CEM MusicTest belyser via lytternes egen feedback, hvor i landet fanskaren befinder sig, og hvor den ikke gør.

Vil MANILA gerne give publikum, bookeren, spillestedet og sig selv en fed koncertoplevelse, så viser tallene, at de med fordel kan springe Midtjylland over, når de en dag planlægger deres Danmarksturné. I hvert fald indtil der kommer mere gang i karrieren. Om dette kommer til at ske foreløbigt, må tiden vise. Man kan ønske god vind for et band, hvis nummer ”Chances” vurderes som værende langt under gennemsnittet – målt på genrer, som lytterne normalt hører (14%) – men som ikke desto mindre kan give etablerede radio-darlings som Nik & Jay og Citybois baghjul.

MANILA - Matcher musikgenre der normalt lyttes til

Find ud af, hvad din musik gør ved lytterne

På Voxhot.dk udgiver vi hver uge en række musikanalyser. Analyserne forklarer, hvordan musikere og andre aktører i musikbranchen – også lytterne – får værdi ved at bruge det nye analyseredskab CEM MusicTest og følge med i musiklisten.

Officielt har vi været i gang siden 18. september. Vi har allerede påvist, at der er plads til meget mere variation i den musik, der formidles på såvel de små som de store radiokanaler. De hundredvis musiktests, der er blevet gennemført, viser, at danskernes musiksmag er bred og går på tværs af alle musikgenrer. Musikelskere, der hidtil har helliget sig til rock, finder pludselig ud af, at der er fantastisk musik indenfor hiphop eller jazz. Disse fakta kommer frem, fordi CEM MusicTest netop baserer sig på vurderinger fra et uvildigt og repræsentativt udsnit af de danske musikforbrugere.


Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
cs@voxmeter.dk
Tlf: +45 26 83 82 82

På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER

Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om analyseprogrammet på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk