Nabihas “Not Coming Up For Air” er en almen radiobasker


Nabiha

Pressefoto Nabiha Photo: Sarah Hesselbo Artwork: Nabiha / Laura Bartholomew


Sangerinden fra Vesterbro, med de dansk-afrikanske rødder, har i løbet af 2010’erne skrevet sig selvsikkert ind i kanonen af kvindelige kendisser på toppen af poppen i Danmark. Nabiha har fundet sin vej ind i mainstream med numre som “Mind The Gap”, “Bang That Drum” og “Never Played The Bass”.

Lyt mens du læser musikanalysen


Nu er hun klar med det nye udspil “Not Coming Up For Air”, og singlen er strøget direkte op på denne uges førsteplads på Voxmeters egen playliste VoxHot. Årsagerne til, at nummeret rangerer så højt, har Voxmeter undersøgt ved at kigge på tallene fra VoxHot Musiktest. Her giver et uvildigt og repræsentativt udsnit af danskerne nemlig en sandfærdig og objektiv bedømmelse af musikken.

Nabiha er overgennemsnitlig musikalsk

At Nabiha har et stort sangtalent, kan der ikke herske tvivl om. Men VoxHot Musiktest kan via lytternes egen feedback sætte helt specifikke tal på. I VoxHot Musiktests vokalkategori er det hele 54% af danskerne, der mener, at Nabihas vokal er god, og det er over dobbelt så mange tilfredse lytter på dette punkt, som samtlige andre artister på VoxHot i snit har fået (20%).

Nabiha - Vokal/Sanger

Når man tester en kendis af Nabihas kaliber, er det måske selvklart, at også den musikalske produktion er i orden. Men igen – med VoxHot Musiktest kan man helt undgå mavefornemmelser ved at sætte tydelige tal på. Det er givtigt for både artister og musikselskaber, at de kan få øje på det nøjagtige omfang af styrker og svagheder i produktionen.

“Not Coming Up For Air” rammer mainstreamens bullseye

På det musikalske område topper Nabiha på samtlige parametre – både “band/orkester”, “tekst/lyrik” og “lyd/mix” ligger godt over gennemsnittet. Hun har også den fordel, at en meget stor andel af lytterne (82%) betragter nummeret som et godt match til de genrer, de sædvanligvis eller af og til lytter til. Altså formår “Not Coming Up For Air” at ramme noget velkendt og måske også tilsigtet mainstream. Hele 90% af lytterne mener nemlig, at “Not Coming Up For Air” enten er “normal” eller “hørt før”.

Den overvejende accept af nummeret er faktisk gennemgående i hele testen og spejler sig også i aldersfordelingen, hvor der er en fin og tilnærmelsesvist fair spredning på de tre store aldersgrupper. Nummerets fans findes blandt 26% af unge under 30, 38% af voksne imellem 30-59 og 35% af modne 60 år +. Sådan er der også en jævn fordeling af foretrukne musikplatforme; radioen (62%) og nyere streamingmedier (65%). Det betyder, at nummeret har potentiale til at komme meget bredt ud.

Nabiha - Målgruppe - Alder

Bedre i radioen end på stream eller live

Selvom lytternes foretrukne musikplatforme deler sig nærmest ligeligt mellem radio og stream, er der en langt større del af lytterne, der ville foretrække at høre nummeret i radioen (54%), hvorimod de lyttere, der er villige til at tilføje nummeret til deres playliste kun er et procentpoint højere end gennemsnittet (16%). I samme omgang ser man, at kun 32% af lytterne foretrækker YouTube som primær musikkanal, altså ville en musikvideo til nummeret ikke have en altafgørende effekt, men ville stadig være værd at have med i releaseplanen.

Nabiha - Musikplatform

Endelig formår nummeret kun at få en mindre andel af lytterne til at drømme om en koncert med Nabiha. Her scorer “Not Coming Up For Air” nemlig kun 3% højere end snit og efterlader størstedelen af lytterne i måske-zonen (44%). Det er muligvis ikke denne single, der kan konvertere lyttere til koncertgæster, men til gengæld, rammer den plet som et godt radionummer, der kan bane vejen for Nabihas fremtidige singler og sikkert også en opfølgende plade.

Find ud af, hvad din musik gør ved lytterne

Voxhot.dk udgiver vi hver uge en række musikanalyser. Analyserne forklarer, hvordan musikere og andre aktører i musikbranchen – også lytterne – får værdi ved at bruge det nye analyseredskab VoxHot Musiktest og følge med i musiklisten.

Officielt har vi været i gang siden 18. september. Vi har allerede påvist, at der er plads til meget mere variation i den musik, der formidles på såvel de små som de store radiokanaler. De hundredvis musiktests, der er blevet gennemført, viser, at danskernes musiksmag er bred og går på tværs af alle musikgenrer. Musikelskere, der hidtil har helliget sig til rock, finder pludselig ud af, at der er fantastisk musik indenfor hiphop eller jazz. Disse fakta kommer frem, fordi VoxHot Musiktest netop baserer sig på vurderinger fra et uvildigt og repræsentativt udsnit af de danske musikforbrugere.

Del artiklen på:

Se alle musikartikler

 

Tue West