Nurse til storbymanden, der var ung i 90’erne


Nurse cover

Foto: Pressefoto / Facebook


Inden Mø blev Mø, var der en punk-pigegruppe, der hed Mor. Den bestod af Karen Marie Aagaard Ørsted Andersen og Josefine Struckmann, der sammen lavede elektropunk med politisk indhold og tekster, der ikke var for børn. Siden blev Mø en kæmpe stjerne, og Josefine Struckmann kastede sig legesygt videre ud i andre musikalske projekter som ”Time Masters” og ”No Nose”. Nu har Struckmann fundet fodfæstet i en soulet R’n’B-produktion under navnet ”Nurse”. Soloprojektet har indtil videre kastet fire singler af sig på Spotify.

Voxmeter har testet nummeret ”A Bad Situation” via musikanalyseværktøjet CEM MusicTest. Her har vi undersøgt, hvordan et repræsentativt udsnit af de danske musiklyttere reagerer på Struckmanns sjælfulde univers – men også, hvordan Nurse klarer sig i forhold til sin tidligere samarbejdspartner Mø, der blev testet af Voxmeter i oktober 2018.

Matcher meget lidt genrer som lytterne hører normalt

Både Nurse og Mø er generelt legesyge musikere, der jonglerer åbenlyst med elementer, som var populære i 90’erne. Tallene fra CEM MusicTest dokumenterer da også, at begges musik får omkring 50% tilkendegivelse fra lytterne om, at numrene ikke matcher en genre, de normalt lytter til.

Ikke desto mindre ser man, at lytterne genkender langt flere elementer i Møs musik end i Nurses. Derfor må Mø nødvendigvis have bredere musikalsk appeal, mens Nurse spiller for et lidt smallere, men måske mere stilorienteret publikum.

Nurse - Matcher musikgenre der normalt lyttes til

Nurse – A Bad Situation

MØ -Matcher musikgenre der normalt lyttes til

Mø – Way Down

Nurse har det gode mix, men Mø har bedre orkestrering

Når det kommer til Nurses og Møs overordnede musikproduktion på de to respektive numre, så vurderer CEM MusicTests lytterpanel, at ”A Bad Situation” har bedre mix end Møs ”Way Down”.

Til gengæld har Mø langt bedre styr på sin orkestrering. Hun formår faktisk at ryge 6% over gennemsnittet for, hvad lytterne i gennemsnit giver VoxHot-artisterne, mens Nurse ryger 6% under.

Hvorfor forholder det sig sådan? Det kan f.eks. være, at Nurse bruger længere tid på at finpudse de små detaljer, mens Mø, qua sit forspring som international og storsælgende popstjerne, har råd til at hyre bedre musikere og producere.

Har nærmest identiske målgrupper – med én undtagelse

Det er interessant at sammenligne Nurses og Møs målgrupper, der ved første øjekast virker nærmest identiske. I den tidligere artikel om Mø, blev det konkluderet, at ”Way Down” er musik til storbykvinden, der var ung i 90’erne. Det samme kan siges om Nurses ”A Bad Situation” – dog med den væsentlige forskel, at kønsfordelingen nærmest er byttet lige over.

Målingen fra CEM MusicTest dokumenterer, at Møs nummer ”Way Down” henvender sig til:

  • Et primært kvindeligt publikum (61%)
  • Der er 30-59 år (65%)
  • Der bor i Hovedstaden (43%)

Hvorimod Nurses nummer ”A Bad Situation” henvender sig til:

  • Et primært mandligt publikum (65%)
  • Der er 30-59 år (65%)
  • Der bor i Hovedstaden (47%)

Mø - Målgruppe køn

Mø – Way Down

Nurse - Målgruppe køn

Nurse – A Bad Situation


Det er dermed marginaler, der adskiller demografien i de to tidligere samarbejdspartneres numre, udover deres individuelle evne til at appellere til hvert deres køn.

CEM MusicTest kan bruges som referenceværktøj

Man skal huske, at denne undersøgelse kun er vejledende og udelukkende sammenligner parametrene for to helt specifikke numre af de to kunstnere. Havde Voxmeter testet andre numre af artisterne, kunne fordelingen på lytternes tilbagemelding naturligvis have set anderledes ud. Men sådan kan artister bruge CEM MusicTest til at sammenligne egen kunstnerisk produktion med andre kunstnere på VoxHot. Dette kan være artister, som man er inspireret af eller anser for at have nogenlunde samme målgruppe som en selv – for netop at få øje på forskelle og ligheder i lytternes tilbagemeldinger.

Find ud af, hvad din musik gør ved lytterne

På Voxhot.dk udgiver vi hver uge en række musikanalyser. Analyserne forklarer, hvordan musikere og andre aktører i musikbranchen – også lytterne – får værdi ved at bruge det nye analyseredskab CEM MusicTest og følge med i musiklisten.

Officielt har vi været i gang siden 18. september. Vi har allerede påvist, at der er plads til meget mere variation i den musik, der formidles på såvel de små som de store radiokanaler. De hundredvis musiktests, der er blevet gennemført, viser, at danskernes musiksmag er bred og går på tværs af alle musikgenrer. Musikelskere, der hidtil har helliget sig til rock, finder pludselig ud af, at der er fantastisk musik indenfor hiphop eller jazz. Disse fakta kommer frem, fordi CEM MusicTest netop baserer sig på vurderinger fra et uvildigt og repræsentativt udsnit af de danske musikforbrugere.


Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
cs@voxmeter.dk
Tlf: +45 26 83 82 82
Jakob Houmølle
Jacob Houmølle
Konsulent
jh@voxmeter.dk
Tlf: +45 70 20 23 24

På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken. Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.

HØR NUMMERET OG LÆS FLERE ANALYSER

Læs mere

Streaming Foto: rawpixel

Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om analyseprogrammet på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk