Love Shop - Pressefoto

Nye toner fra Love Shop favner bredt

Love Shop - Pressefoto

Pressefoto

Jens Unmack er utrættelig og uendeligt produktiv. Hans band, Love Shop, har drysset hits som “Love Goes On Forever”, “En Nat Bliver Det Sommer” og “Copenhagen Dreaming” ud over det danske musiklandskab i snart 30 år. Nu er bandet klar med pladen “Brænder Boksen Med Smukke Ting”, og Voxmeter har testet titelnummeret blandt et repræsentativt udsnit af de danske musiklyttere.

Lyt mens du læser musikanalysen

“Brænder Boksen Med Smukke Ting” er gået ind på en god tredjeplads på ugens VoxHot-liste og dermed lige i hælene på The Rumour Said Fire og D-A-D. Det kræver sin artist at holde topplaceringen og lytterkærligheden ved lige i så langt et karriereforløb som Love Shop. Voxmeter har kørt singlen igennem VoxHot Musiktest for at se, hvad der egentlig er bandets hemmelighed.

Gavmild røst og relevante tekster

Ved første øjekast på VoxHot Musiktest-rapport kan man se, at det næsten fire minutter lange poprock-nummer har potentiale til at vinde ca. 580.000 fans fordelt udover landet. Ikke værst. En del af nummerets tiltrækningskraft skyldes det musikalske håndværk, som VoxHot Musiktest – takket være musiklytterne selv – kan se efter i sømmene på forskellige parametre.

Love Shop - Markedskort

I rapporten scorer “Brænder Boksen Med Smukke Ting” f.eks. 2% højere på parameteret ’band/orkester’ end gennemsnittet for samtlige testede artister på VoxHot. ’Lyd og mix’ følger efter og scorer 6% over feltet. Måske ikke overraskende, er lytternes tilbagemelding på Unmacks vokalarbejde og sangtekster særdeles god. Her dokumenterer VoxHot Musiktest, at den karismatiske forsanger både har en gavmild røst og relevante tekster. Lytternes tilbagemelding på ’vokal/sanger’ er således 9% højere end snit, og ’tekst/lyrik’ ligger 7% højere.

Love Shop - Tekst lyrik

VoxHot Musiktest dokumenterer styrker og svagheder

Med VoxHot Musiktest kan artisten danne sig et solidt og dokumenterbart indtryk af egne styrker – men også lytternes tilbagemeldinger på nummerets svagheder er god viden. Skulle man sætte en finger på, hvad lytterne tilkendegiver som mindre godt ved Love Shops nummer, kunne man pege på nummerets ’uniqueness’. Her vurderer kun 4% af samtlige lyttere, at “Brænder Boksen Med Smukke Ting” er unik, og dette er 7% lavere end gennemsnittet. Denne tilbagemelding behøver dog ikke udelukkende at blive tolket negativt. Det kan også indikere, at lytterne simpelthen genkender Love Shops musikalske signatur.

En ret unik præstation

Ser man på, hvem nummeret appellerer til, er Jens Unmack en meget bredtfavnende fortæller. VoxHot Musiktest dokumenterer nemlig, at “Brænder Boksen Med Smukke Ting” rammer kønnene nogenlunde ligeligt (kvinder 54% og mænd 46%) og aldersmæssigt inkluderer både den yngste og den ældste lytter. Faktisk har “Brænder Boksen Med Smukke Ting” nærmest lige mange fans i aldersgruppen ’unge under 30 år’ (36%) som i ’Modne 60+ år’ (39%). Det, må man sige, er en unik præstation.

Love Shop - Aldersfordeling

Et fleksibelt værktøj for alle musikinteresserede

Love Shops fulde VoxHot Musiktest-rapport byder på flere interessante lyttertilbagemeldinger, end der er beskrevet i denne artikel. Tilbagemeldinger som alle slags artister kan bruge til at danne sig et målbart indtryk af, hvad der får deres musik til at virke, hvem deres publikum er, og hvordan dette publikum tilgår musikken.

Informationen behøver dog ikke kun at henvende sig til musikskaberne, men kan bruges af alle musikinteresserede aktører, der ønsker at tage pulsen på en artists enkelte sange eller samlede repertoire. Om det så gælder musikselskaber, der gerne vil indkredse en artists målgruppe, bookere, der gerne vil vide, om artistens publikum er koncertstemte, eller radiostationerne, der gerne vil vide, om publikum ønsker sangene i æteren.

Find ud af, hvad din musik gør ved lytterne

Voxhot.dk udgiver vi hver uge en række musikanalyser. Analyserne forklarer, hvordan musikere og andre aktører i musikbranchen – også lytterne – får værdi ved at bruge det nye analyseredskab VoxHot Musiktest og følge med i musiklisten.

Officielt har vi været i gang siden 18. september. Vi har allerede påvist, at der er plads til meget mere variation i den musik, der formidles på såvel de små som de store radiokanaler. De hundredvis musiktests, der er blevet gennemført, viser, at danskernes musiksmag er bred og går på tværs af alle musikgenrer. Musikelskere, der hidtil har helliget sig til rock, finder pludselig ud af, at der er fantastisk musik indenfor hiphop eller jazz. Disse fakta kommer frem, fordi VoxHot Musiktest netop baserer sig på vurderinger fra et uvildigt og repræsentativt udsnit af de danske musikforbrugere.

Del artiklen på:

Se alle musikartikler