Nyt værktøj til musikere og labels: Få din musik vurderet af lytterne, inden du udgiver den


Foto af Ole Rosenstand Svidt

Foto: Ole Rosenstand Svidt


Er der noget, der skal justeres, og hvad skal være første single? Hjælpen er nær!

Med analysesystemet CEM Intelligence har analysevirksomheden Voxmeter siden 2008 effektiviseret kunde- og markedsanalyser for virksomheder, lige fra banker til hjælpeorganisationer. Nu har Voxmeter lanceret systemet i musikbranchen, i samarbejde med GAFFA.

CEM Intelligence tager udgangspunkt i ledelsesfilosofien ”Customer Experience Management”, som kort handler om, at graden af succes afhænger af evnen til at skabe gode kundeoplevelser. CEM Intelligence bidrager til at styrke denne evne ved at etablere dialog mellem kunderne og branchens aktører. I musikbranchen omfatter det både kunstnere, musikselskaber, streamingtjenester, koncertpromotere, festivaler, spillesteder, radiostationer og tv.

CEM Music Intelligence afdækker 3 hovedområder, hvor danskerne dagligt rapporterer om deres:
1: Musikforbrug og forbrugsadfærd
2: Forbrug af festivaler og koncerter
3: Vurdering af musiknumre og kunstnere

Analyseprogram til ny musik
I dag bliver den sidste etape lanceret – punkt 3 – under navnet “CEM MusicTest”. Her kan kunstnere eller musikselskaber uploade et track på under 5 minutter, som herefter evalueres af et repræsentativt lytterpanel. Efter 3 dage ligger analyserapporten klar. Som tillæg til analyserapporten kan kunstneren eksponere sin musik på den officielle musikliste “VoxHot.com”. Her kan beslutningstagere i musikbranchen og musikforbrugerne følge testresultatet for ugens nye udgivelser indenfor de respektive musikgenrer.

Det betyder dels, at det bliver langt nemmere for nye kunstnere at få eksponeret musik og dels, at kunstnere kan få dokumenteret deres marked, inklusiv en uddybende profil af fangruppen. Det betyder også, at etablerede kunstnere kan pre-teste og nå at justere kommende udgivelser, eller få lytternes afgørelse af, hvilket nummer, der med størst effekt bør lægges ud som første single.

Nu er CEM MusicTest gået i luften, både i Danmark, USA, Storbritannien og Australien. Tjek det ud nu på www.cemmusictest.com


GAFFA 19.09.18
Læs også artiklen på GAFFA.dk