På disse festivaler går gæster mest op i økologi

På disse festivaler har salg af mad høj prioritet

På disse festivaler har salg af mad høj prioritet

Når man er på festival, og maven begynder at rumle, er det vigtigt for de fleste, at der ikke er langt til madboderne, og at festivalerne byder på nogle glimrende kulinariske oplevelser. På nogle festivaler betyder en god madbod dog mere end på andre – i hvert fald hvis man spørger de danske festivalgængere.

Ugens måling fra Voxmeter har taget pulsen på festivalgængernes appetit. Det viser sig, at der er stor forskel fra festival til festival, når det gælder danskernes holdning til, om det er af høj prioritet, at der er “salg af mad”. Målingen er foretaget på baggrund af tal fra CEM Music Intelligence, der måler danskernes musikvaner og – adfærd, herunder hvordan de ser på landets festivaler og spillesteder.

Salg af mad

Spørgsmål: Hvordan tænker du den ideelle festival? Emne: Salg af mad. Svar: “Høj Prioritet”. Gennemsnitlige respondenter: 894.

  1. Det danske festivalpublikum er mest tændt på en kulinarisk oplevelse på den lille Gjølen Festival i Aabybro, der samtidigt må være en af Danmarks billigste festivaler. Med en pris på 75 kr. for to dage er der råd til at spise igennem. 85% af festivalens gæster har responderet, at “salg af mad” har “høj prioritet”.
  2. På andenpladsen har vi den omrejsende chilltronica byfestival Stella Polaris. Her vil ca. 78% af gæsterne gerne hygge i solskin med afslappende musik, uden at skulle tænke på leverpostejsmaden derhjemme.
  3. På tredjepladsen kommer nostalgibaskeren Vi Elsker 90’erne med 77,5%. Her er medbragt mad og drikke forbudt, så det er vigtigt, at festivalen kan diske op med noget lækkert i madboderne.
  4. Fjerdepladsen holdes af den lille festival på Frederiksøen i Svendborg: Svendborg Sound. Herfra kan der godt være langt til den lokale hotdog, så en madbod er i høj kurs hos ca. 76% af gæsterne.
  5. På femtepladsen kommer Haven på Refshaleøen i København, der bl.a. kurateres af Claus Meyer. Her forventer folk måske god mad for skillingen. Det har de fået i 2017 og 2018, og så må man håbe, at festivalen også tilbyder det i 2019.

Denne uges oversigt byder på de fem mest efterspurgte festivaler, når det kommer til høj prioritering af madsalg. Voxmeter har naturligvis den fulde oversigt i CEM Music Intelligence, der inkluderer samtlige danske festivaler.

CEM Music Intelligence rådgiver med de danske musikforbrugere

Tallene i denne analyse er baseret på Voxmeters database CEM Music Intelligence, der samler viden om danskernes musikadfærd og -vaner, baseret på repræsentative udsnit af de almene musikforbrugere. Monitoreringen, der bygger på 52.000 årlige interviews, blev igangsat i oktober 2017, og lige siden har Voxmeter spurgt danskerne om alt lige fra deres musikforbrug og -vaner til deres syn på festivaler og spillesteder.


Læs mere