Rebellerne fra Off Bloom charmerer alle

Off Bloom charmerer alle

Foto: Pressefoto / Facebook

På trods af at trioen Off Blooms rebelske og ucensurerede udtryk, fanger bandet alligevel unge som gamle med deres nye nummer ’Not Sorry’. Voxmeters markedsanalyse af nummeret ’Not Sorry’ har sendt rebellerne helt op på førstepladsen på ’VoxHot-listen’ i uge 35. Off Bloom består af Mette Mortensen, Mads Christensen og Alexander Flockhart, der alle er meget unge, og som med deres oprørske attituder og velproducerede pop har bjergtaget musikbranchen.

Og det er ikke kun anmeldere og producere, der er vilde med den nye danske trio. Analysen viser, at omregnes antallet af danskere, som har givet nummeret top-ratings til befolkningstal, findes der lige knap 917.000 fans på landsplan.



Dykker man dybere ned i analysen, ses det, at fansene især omfatter det yngre publikum under 30. Men også i den anden ende af spektret, er der en tredjedel af de ældre over 60 år, som synes godt om nummeret ’Not Sorry’.


Nyt musikprogram punkterer myter
Nummerets spektakulære bandeordslyrik er ellers ikke den slags kærlighedspoesi, der typisk forventes at være populært blandt bedsteforældregenerationen.
Voxmeters nye analyseprogram til musikbranchen viser således, hvordan analyser kan punktere myter, når musik testes via en repræsentativ lytterstikprøve. Lytterpanelet er nemlig sammensat repræsentativt, hvor alle lytterne er inviteret via Voxmeters Call Center. Det betyder, at det er hele den danske befolkning, der bedømmer et nummers styrker og svagheder. Hermed kan analyseprogrammet udregne en prognose for, hvor mange og hvem der er fan af de sange som testes. Og det er på tværs af musikgenrer og livsstiltyper. Her viser for eksempel testen af ’Not Sorry’, at nummeret egner sig perfekt til radioen. Hele 49% vil nemlig gerne høre ’Not Sorry’ i radioen.


Off Bloom Vil høre i radioen


Analysen viser også, at det er et nummer, som rammer musiklyttere det meste af døgnet. Dog er der flest af aftenlytterne, der ikke bryder sig om nummeret.


Off Bloom Hvilken tid på døgnet lytter fans til musik

Derudover viser testen, hvilke kanaler en kunstner skal bruge for at sikre sig den mest effektive markedsføring og sprede musikken. Her ses det, at ’Not Sorry’ rammer en gruppe, der snakker om musik med deres omgangskreds, og som også elsker radio. Off Bloom skal til gengæld i lavere grad fokusere på aviser og magasiner.


Off Bloom Hvor henter fans information om musik


På vores musikliste, ’Voxhot’, kan du også se hvilke stemninger, et nummer vækker i publikum. Det er information, der kan bruges, når et stykke musik skal matches med en bestemt sendeflade, et særligt programindhold eller som underlægningsmusik til en flm. Det kan også være til den helt almindelige lytter, der bare trænger til feelgood-musik, efterårsmelankoli eller til at komme i festhumør.
Herunder ses de fem stærkeste stemninger, lytterne oplever, når de hører ’Not Sorry’.


Off Bloom Hvilkem stemning giver Not Sorry


På VoxHot-listen kan du selv gå ind og læse online-rapporten. Her kan du også se andre lytteres kommentarer til musikken.
Bandet selv og dets musikselskab har adgang til en udvidet markedsanalyserapport i PDF-format.


Off Bloom rating

 


 

HØR NUMMER OG LÆS ANALYSER


Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af:

  1. Playtime i radioen
  2. En kunstners kendisgrad og antal solgte billetter
  3. Mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring
  4. Musikanmeldelser af enkeltpersoner
  5. Den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger.

Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

Program til musikanalyse

Nyt program til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan:

  1. Nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget
  2. Nichemusik kan matches med sit ideelle publikum
  3. Etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt
  4. Alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen.

Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om APP’en på www.voxmeter.dk/cem-musictest/

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Luk