Saveus har noget på hjerte

GAFFA

Saveus skal åbne Orange Scene den 4. juli. Og danskerne har fulgt med i Martin Hedegaard, som Saveus hedder uden for scenen, og hans karriere, siden han i 2008 vandt den første sæson af X-faktor nogensinde på dansk tv – kun 15 år gammel. Martin har udviklet sig meget siden, men han rammer stadigvæk danskerne i hjertet, nu som voksen og professionel kunstner. Han ligger i denne uge (26), nummer 9 på Voxmeters hitliste med ‘Ready To Die’, lige under Marie Keys ‘Det Vi Sagde’.

Danskerne er glade for lokale kunstnere denne sommer – især de kunstnere, der bruger simple arrangementer og undgår klichéer, på samme måde som Lars Lilholts fusionering med sangerinden Oh Land og Tina Dickows ‘Adams House’, som alle topper Voxmeters musikliste.

Over halvdelen af danskerne vil gerne høre ‘Ready To Die’ i radioen – og som lytterne indikerer, gerne en afslappende eftermiddag – måske i skyggen for indeværende uges bagende sol. Det er et nummer, som lytterne mener åbner op for tristhed med sin åbenlyde sårbarhed, der skaber et ømt og intimt univers. Det mener over halvdelen af lytterne.

Stemning i Ready To Die

Martin har udviklet sig meget stemmemæssigt og fået en mere moden lyd under kunstnernavnet Saveus. 29% af danskerne synes, han synger fantastisk, og det samme gør sig gældende i vurderingen af bandet. Og ingen kan sige, om ‘Ready To Die’, at nummeret lyder dårligt – hverken på vokalsiden, instrumentaldelen eller i sit lydunivers. Martins udvikling appellerer især til det voksne publikum. Glem alt om skrigende teenagepiger foran Orange Scene. ‘Ready To Die’s’ fans er især mellem 30 og 59 år. 89% i denne aldersgruppe bliver rørt af nummeret. Og det er ikke en lille bedrift for en fyr på 25 at ramme dette mere modne publikum.

Målgruppe fordelt på alder fans af Ready To Die

Årsagen til, at Saveus rammer de lidt ældre, er, at han faktisk har noget på hjerte. Fansene skriver:
”Ualmindeligt dejligt at tekst ikke overdøves af musik – Jeg synes, at temaet er godt”. En anden skriver, ”at musikken aldrig må overdøve teksten – det vil være synd, når vi endelig har nogen som Saveus der har ’noget på hjerte’”. Og så er det et behageligt nummer, skriver lytterne – ikke mindst fordi, at ”sangeren har en dejlig dybde i stemmen,” som en af lytterne skriver. Saveus har med ‘Ready To Die’ sået frøene til en følelsesladet Roskildeåbning i balladernes tegn.

 


Hør nummeret og se rating

Om Musikanmeldelser

Danskerne anmelder nye musikudgivelser: I takt med at antallet af danskernes anmeldelser stiger, bliver det nemt for musikelskere at finde ny, spændende musik, som matcher deres individuelle smag. Systematikken i anmeldelserne udgør et alternativ og et supplement til den hidtidige proces, hvor den musik, de hører eller har lettest ved at finde, er bestemt af: 1) playtime i radioen 2) en kunstners kendisgrad og antal solgte billetter 3) mængden af penge en kunstner har i ryggen til markedsføring 4) musikanmeldelser af enkeltpersoner 5) den “digitale fugleflok”, som følger musik med det største markedsføringsbudget, antal likes og streaminger. Her er danskernes anmeldelser et alternativ, fordi der er tale om et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, hvor alle er tilfældigt udvalgt. Hermed afspejles danskernes vurdering af en god musikoplevelse, hvor alle persontyper er repræsenteret, herunder den korrekte diversitet og fordeling i lytternes musiksmag.

App til musikanalyse

Ny APP til musikanalyse: Voxmeter har udviklet et analyseprogram, som gør det nemt og billigt for kunstnerne at få analyseret deres musik. Analysen gennemføres på baggrund af et uvildigt, repræsentativt publikum på blot 3 dage – uanset hvilket land i verden. Hermed kan: 1) nye kunstnere lynhurtigt blive opdaget 2) nichemusik kan matches med sit ideelle publikum 3) etablerede kunstnere kan undgå fiaskoer og udvide deres marked, også internationalt 4) alt sammen til glæde for både musikelskere, musikere og samtlige aktører i musikbranchen. Danskernes anmeldelser giver kunstnerne indblik i, hvor mange på markedet der synes godt om deres musik. Analysesystemet tegner også en profil af musikkens fangruppe. Det er fakta, som bruges til at matche musikken med dens ideelle publikum – særligt værdifuldt for nichemusik. Hertil giver fans og potentielle fans inspiration til, hvordan de mener, at musikken kan blive endnu bedre. Læs mere om APP’en på www.CemMusicTest.com

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.