Små spillesteder holder fast i koncertflyeren

Publikum

Foto: Gonzales Photo Thomas Rasmussen / Gonzales Photo / Ritzau Scanpix

Koncertflyeren har set bedre dage. I tiden før internettet var den en god måde for upcoming artister og spillesteder at sprede budskabet om den nye og fede musik, samt eksponere dygtige visuelle kunstnere, der stod bag layoutet.

Mediet er for længst blevet afløst af sit digitale modsvar, de sociale medier, og flyeren i sig selv udgør, ifølge Voxmeters musikmarkeds-analysedatabase CEM Music Intelligence, kun 1% af samtlige promotion for landets spillesteder. Der er dog bestemte venues, hvor flyeren stadig lever, i hvert fald hvis man skal tro de danske spillestedsgæster.

Sådan har Voxmeter i denne uges analyse taget fat på flere tal fra musikmarkedsanalyseværktøjet CEM Music Intelligence, hvor vi grundigt indsamler viden fra de danske musikforbrugere. Her spørger vi bl.a. til, hvordan de får nys om landets spillesteder – herunder hvilket spillested de sidst er blevet gjort opmærksomme på vha. en flyer. Det er tilsyneladende de mindre venues og proponenter for alternativ og undergrund, der stadig holder fast.

Flyers

Spørgsmål: Hvorfra har du sidst hørt om spillested? Svar: Flyer. Gennemsnitlige respondenter: 26.000. Kilde: Cem Music Intelligence. Uge: 18, 2019.

Især er det den eksperimenterende århusianske venue Tape, der står for den helt store distribution af flyers. 23,4% af alle flyers, der er kommet de danske spillestedsgæster i hænde, er nemlig herfra. Derefter følger Paramount, Roskildes største og muligvis eneste venue for subkulturelle tiltag, der også må have sin del af flyers i omløb. I hvert fald har 8,9% af de danske spillestedsgæster set eller fået en flyer herfra. Tallet er 7,4% for musikforeningen Vershuset i Næstved, 5,8% for pubben Arne B i Svendborg og 5,2% for musikernes hus, Kansas City, i Odense.

Kontakt Voxmeter og find data for jeres festival

Den fulde oversigt over festivalgæsternes sammensætning, kan tilgås i Voxmeters analyseværktøj CEM Music Intelligence. Her indsamler vi svar på danskernes musikvaner igennem 26.000 årlige interview specifikt målrettet musiklivet. Herunder afdækker vi musikforbrugernes syn på regionale spillesteder og festivaler, kendskab og holdninger til den danske musikscene, samt udfører prognoser omkring spillesteds- og festivalgæsternes loyalitet. Ønsker du adgang til CEM Music Intelligence?

Skriv til Voxmeter eller kontakt os på: +45 70202324

Læs mere