MUSIKCASE: Thomas Helmig taber stort til Joey Moe


MUSIKCASE: Thomas Helmig taber stort til Joey Moe

Thomas Helmig og Joey Moe har skrevet hver sin VM-sang i forbindelse med herrelandsholdets deltagelse i slutrunden i fodbold. Nu har Voxmeter spurgt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning om at lytte til Helmigs ”Hele Danmark op at stå” og Moes ”Et lille land” og derpå give sin bedømmelse. Undersøgelsen viser, at dobbelt så mange synes godt om Joey Moes VM-sang.

Oversigt fans MusicTest Joey Moe Thomas Helmig

Selvom dobbelt så mange danskere synes godt om Joey Moes VM-sang, er Helmigs blevet spillet mere end 13 så mange gange på DR’s radiokanaler.


Thomas Helmig og Joey Moe afspilninger DR radio

Kilde: DR.dk

Musikken lukker sig om eliten
Den musik vi har lettest ved at finde, og som vi hyppigst præsenteres for, produceres af en relativt lille kunstnergruppe som udfolder sig indenfor få musikgenrer.

Fem mekanismer afgør musikkens cyklus


Hvis gud skabte musikken, skabte fanden markedsanalysen! Måske er det for nogen den slags tanker denne duet vækker? Men i analysebranchen, lever vi af at hjælpe både store og små virksomheder med at finde og dokumentere deres produkters ideelle målgrupper. Her hjælper vi både de største brands og de mindste og mest ukendte. De eneste vi aldrig har hjulpet, før nu, er producenter i musikbranchen. Faktum er, at hvis fødevarevirksomheder droppede markedsanalyser, og lod sig drive af de samme mekanismer som musikbranchen, ville vi primært spise boller fra Kohberg med K-salat, skyllet ned med Coca Cola. Med andre ord, ville vi primært kende til de store fødevarebrands, og madudvalget ville indsnævres.

Tre gange så mange danskere ville høre mere musik, hvis diversiteten i musikudbuddet blev større. Det viser Voxmeters løbende monitorering af danskernes musikforbrug, baseret på 26.000 interview årligt. Her fortæller danskerne også om, hvilken slags musik de elsker, hader og savner. Undersøgelserne viser blandt andet, at langt de fleste danskere elsker musik. Bare ikke nødvendigvis den mainstreammusik, de præsenteres for i radioen. Eller den musik som først dukker op i streamingtjenesternes playlister. Danskerne synes det er svært eller bruger ikke den tid det kræver at finde lige præcis den musik, som falder i deres smag.

Voxmeter har udviklet et nyt analysesystem, hvor kunstnerne selv, nemt og hurtigt, kan få gennemført en professionel markedsanalyse. I systemet er samtlige processer fuldautomatiseret, og dermed er det blevet muligt at reducere prisen til en 30.del. Fra det øjeblik kunstneren sætter sin musikanalyse i gang går der blot 3 dage, før et repræsentativt publikum har evalueret nummeret – og analyserapporten ligger klar. Det er kunsteren selv der vælger, om resultatet må vises til offentligheden, eller kun for specifikke spillesteder, festivaler eller medier. Kunstneren kan gennemføre markedsanalysen i stort set alle lande i verden, indenfor samme tid og til samme pris.

4 fordele ved markedsanalyse af ny musik:

  1. Kunstnere undgår fiaskoer og udvider sit marked – også internationalt
  2. Nye kunstnere vil lynhurtigt blive opdaget
  3. Musik matches med sit ideelle publikum – også nichemusik
  4. Diversiteten i musikudbuddet spredes ud til et langt større publikum

Voxmeter hjælper musikere via VoxHot.dk

På VoxHot.dk får musikerne hjælp til at videreformidle testresultaterne til både musikelskere og beslutningstagere i musikbranchen. På VoxHot.dk udarbejder Voxmeter dagligt en række musikanalyser, der blandt andet handler om nye bands, nye udgivelser, festivaler, spillesteder samt om danskernes musikvaner og -adfærd. På samme side findes den interaktive top-10-liste. På listen kan man få vist de mest populære udgivelser, de bedste vokaler, de bedste tekster og meget mere. Resultaterne kan opdeles på musikgenre eller andre parametre. Indtil videre er det Voxmeter og andre aktører i musikbranchen, der hver uge udvælger en række numre, der testes med CEM MusicTest. Herudover kan alle kunstnere lægge sin egen musik op på sin egen lukkede musikside, hvorfra de kan sende deres nummer til test. Når kunstneren selv har læst testresultatet, er det op til kunstneren at beslutte, om det må offentliggøres på VoxHot-listen.


Af Christian Stjer, Adm direktør
Christian Stjer
Udover at være direktør for analyseinstituttet Voxmeter, er jeg selv musiker. Fra jeg var 15 til 21 år, spillede jeg en masse koncerter. Jeg havde musikstudiet PanCake Recording i 7 år, hvor jeg selv indspillede musik og lavede demoproduktioner for bands i alle musikgenre. Efter et par års udvikling, frigav Voxmeter musik- og markedstesten CEM MusicTest og lancerede VoxHot.dk den 18. september 2018.

Hør Thomas Helmigs ‘Hele Danmark Op At Stå’ og se dets placering

Hør Joey Moes ‘Et Lille Land’ se dets placering