3. februar 2021 / i Biler, Biler & Transport
I sidste uge konstaterede vi, hvordan vi danskere hellere vil have el- frem for dieselbiler. Næste gang vi skifter den firhjulede ud, er det dog ikke kun bæredygtig brændstof, som danskerne efterspørger. Voxmeter har set nærmere på finansieringen, og hvilke faktorer vi vægter højest, når der skal købes ny bil.
Konsensus om køreglæde
Interessen i dieselbilerne er givetvis langtfra det samme som de forrige år, men alligevel er drivmiddel ikke det vigtigste parameter for danskerne. Sikkerheden har høj prioritet, men det er og bliver bilens køreegenskaber, der vejer mest i forbrugernes overvejelser.
Baghjul til forhandlerne
For langt de fleste danskere er en ny bil en tung post i budgettet, men hvis vi kan betale kontant, så vil vi helst det. Det er særligt gruppen af danskere i alderen 55-65 år, som ønsker at undvige banker- og forhandlernes finansieringsmuligheder. Dog gør tendensen sig gældende over hele linjen.
Selvom udviklingen er mest markant blandt 55 til 65-årige, ser vi flere interessante prognoser for de andre aldersgrupper. Ligeledes varierer den kontante købelyst meget ved de enkelte regioner. I Syddanmark er udviklingen knap så markant, mens nordjyder og sjællændere har fået flere penge mellem hænderne.
Det er nærliggende at spørge, hvorfor banker og forhandlere ikke formår at friste kunderne mere, når der skal finansieres en ny bil? 2020 forstyrrede bl.a. de forrige års økonomiske forudsigelighed, og selvom Danmark har klaret sig godt igennem pandemien, så har det påvirket bilkøbernes lånelyst.
Bliv klogere på dine kunder
I Voxmeter giver vi alle forhandlere mulighed for at få dybdegående indblik i kundernes bevæggrunde. Det sker bl.a. i vores CEM Cars Intelligence samt konjunkturanalyserne. Her tilbyder vi ikke bare et øjebliksbillede, men hele og præcise prognoser for det kommende kvartal. Vi dækker alle kundesegmenter indenfor en lang række af demografisk og livsstilsbaserede karakteristika. Lad os lave din næste analyse.
Kontakt os i dag på +45 70 20 23 24 eller skriv til Frederik Nielsen – [email protected].
70 20 23 24 • [email protected]