Her er prioriteterne til næste bilkøb

Årsagen til hvilken bil vi køber, ændrer sig konstant
3. februar 2021 / i Biler, Biler & Transport

I sidste uge konstaterede vi, hvordan vi danskere hellere vil have el- frem for dieselbiler. Næste gang vi skifter den firhjulede ud, er det dog ikke kun bæredygtig brændstof, som danskerne efterspørger. Voxmeter har set nærmere på finansieringen, og hvilke faktorer vi vægter højest, når der skal købes ny bil.

Konsensus om køreglæde

Interessen i dieselbilerne er givetvis langtfra det samme som de forrige år, men alligevel er drivmiddel ikke det vigtigste parameter for danskerne. Sikkerheden har høj prioritet, men det er og bliver bilens køreegenskaber, der vejer mest i forbrugernes overvejelser.


Danskernes vigtigste parametre når de skal have ny bil
Q: ”I hvilken grad har følgende faktorer betydning for dit kommende bilkøb?”. Stikprøve: 13.000 nationalt repræsentativt. Maksimal statistisk usikkerhed: +/- 0,86%-point.

Baghjul til forhandlerne

For langt de fleste danskere er en ny bil en tung post i budgettet, men hvis vi kan betale kontant, så vil vi helst det. Det er særligt gruppen af danskere i alderen 55-65 år, som ønsker at undvige banker- og forhandlernes finansieringsmuligheder. Dog gør tendensen sig gældende over hele linjen.


Præferencer ved finansiering af ny bil
Q: ”Hvordan forventer du at finansiere dit næste bilkøb?”. Svar: ”Billån i banken”, ”Kontant betaling” eller ”Lån via forhandleren”. Stikprøve: 13.000 nationalt repræsentative interviews. Maksimal statistisk usikkerhed: +/- 0,86%-point.

Selvom udviklingen er mest markant blandt 55 til 65-årige, ser vi flere interessante prognoser for de andre aldersgrupper. Ligeledes varierer den kontante købelyst meget ved de enkelte regioner. I Syddanmark er udviklingen knap så markant, mens nordjyder og sjællændere har fået flere penge mellem hænderne.


Regionernes præferencer for kontant betaling af ny bil
Q: ”Hvordan forventer du at finansiere dit næste bilkøb?”. Svar: ”Kontant betaling”. Stikprøve: 13.000 nationalt repræsentative interviews. Maksimal statistisk usikkerhed: +/- 0,86%-point.

Det er nærliggende at spørge, hvorfor banker og forhandlere ikke formår at friste kunderne mere, når der skal finansieres en ny bil? 2020 forstyrrede bl.a. de forrige års økonomiske forudsigelighed, og selvom Danmark har klaret sig godt igennem pandemien, så har det påvirket bilkøbernes lånelyst.

Bliv klogere på dine kunder

I Voxmeter giver vi alle forhandlere mulighed for at få dybdegående indblik i kundernes bevæggrunde. Det sker bl.a. i vores CEM Cars Intelligence samt konjunkturanalyserne. Her tilbyder vi ikke bare et øjebliksbillede, men hele og præcise prognoser for det kommende kvartal. Vi dækker alle kundesegmenter indenfor en lang række af demografisk og livsstilsbaserede karakteristika. Lad os lave din næste analyse.   
Kontakt os i dag på +45 70 20 23 24 eller skriv til Frederik Nielsen – [email protected].

Kontakt os nu
70 20 23 24 • [email protected]

Læs mere om metoden

Om biler & transport

Transportudvikling: Hver uge fortæller danskerne om, hvordan de hidtil har transporteret og deres planer for fremtiden. Hermed rapporteres udviklingen i danskernes hidtidige og fremtidige brug af bil, offentlig transport, cykel, motorcykel, fly, båd og ”til fods”.

Alt om biler: Danskerne fortæller uddybende om, hvilke biler de hidtil har brugt, og hvilke bilmærker de agter at købe næste gang. Her følger en detaljeret begrundelse for, hvad der ligger til grund for loyalitet og mangel på samme. Ligeledes beretter bilejerne om deres oplevelser og forventninger til bilværkstedet, samt hvorfor man vælger dem til eller fra.

Alt om transport: Samme monitorering gennemføres for offentlig transport, flyselskaber og færgeselskaber. Samt forhold for cyklister, motorcyklister og fodgængere.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82