Se de mest eftertragtede danske liveartister


Se de mest eftertragtede danske liveartister

Af foråret forventer vi klarhed over hvordan, at sommerens festivaler og større koncerter kan afvikles sikkert og forsvarligt. Når der er givet grønt lys, vil vi helst opleve disse artister.

Over hele Danmark venter vi spændt på, hvordan vi i fremtiden kan få vores koncertoplevelser. Nogle artister gør sig godt foran et siddende publikum, mens andre appellerer til en større vildskab. Vi har spurgt danskerne om hvem, de allerhelst vil høre, når muligheden igen byder sig.

Et smalt fald i antallet af festivalgæster

Inden vi dykker ned i præferencerne for de forskellige alderssegmenter, er det relevant at belyse hvor mange danskere, der tilkendegiver, at de tager på musikfestivaler. Her skal der også påpeges en vis usikkerhed, da det delvist kan være bundet op på regeringens pt. manglende udmelding om sommeren.

Udviklingen af danske festivalgæster
Respondenter der tilkendegiver at de besøger festivaler. Stikprøve: 16.670 nationalt repræsentative interviews. Maksimal statistisk usikkerhed: +/- 0,76 %-point.


I stedet for at male fanden på væggen, vil vi mane til besindighed, da der stadig er et stort marked for musikfestivalerne. Med udsigten til højkonjunktur, samt regeringens forhåbentligt snarlige udmelding, er der potentiale for en stigning i antallet af danskere, der påtænker at besøge en festival den kommende sommer.

Udviklingen af danske festivalgæster overordnet
Respondenter der tilkendegiver at de besøger festivaler. Stikprøve: 16.670 nationalt repræsentative interviews. Maksimal statistisk usikkerhed: +/- 0,76 %-point.

De foretrukne artister blandt publikum på 65+

Blandt det ældre publikum er nye danske artister ikke i tilpas høj kurs, til at de kan indtage en plads på top-10 listen. På førstepladsen troner sangdronningen af Århus, Lis Sørensen. Skarpt efter Lis Sørensen indtager Lars Lilholt og Michael Falck hhv. 2. og 3. pladsen blandt favoritterne.

Mest eftertragtede livenavne for 65 år+
Q: “Hvilke danske artister vil du helst høre live?” (Grafen er et sammenlæg af hjulpet og uhjulpet tilkendegivelser). Stikprøve: 3.726 Nationalt repræsentative interviews. Maksimal statistisk usikkerhed: +/- 1,61 %-point.

Det modne publikum holder fast i 80’erne

Det er tæt på at være en delt førsteplads for det segment, vi her navngiver ”det modne publikum”. Det er med smal afstand, at ”Danmarks kedeligste orkester” – TV2 – indtager førstepladsen som favorit, hvor der kun er 0,2 %-point ned til en anden Århus-gruppe, Gnags. Her er det interessant, at modsat alderssegmentet 65 år+ er der en ”nyere” dansk artist på top-10 listen, Lukas Graham.

Mest eftertragtede livenavne blandt 50-64 årige
Q: “Hvilke danske artister vil du helst høre live?” (Grafen er et sammenlæg af hjulpet og uhjulpet tilkendegivelser). Stikprøve: 2.382 Nationalt repræsentative interviews. Maksimal statistisk usikkerhed: +/- 2,01 %-point.

Tråd til de 30-49 årige

Næsten 40 % af de 30-49 årige anses at være festivalgæster. Blandt dette alderssegment er grupperne fra de farverige 80’ere ikke repræsenteret i samme grad, som ved de to forrige segmenter. Til gengæld er rock-genren velrepræsenteret, hvor D.A.D troner på førstepladsen – skarpt efterfulgt af Lukas Graham og Nephew. Sidstnævnte fortalte dog tilbage i 2019, at de stoppede på ubestemt tid. Chancen for en genopstandelse ved denne sommers festivaler må derfor siges at være beskeden.

Mest eftetragtede livenavne blandt de 30-49 årige
Q: “Hvilke danske artister vil du helst høre live?” (Grafen er et sammenlæg af hjulpet og uhjulpet tilkendegivelser). Stikprøve: 1.004 Nationalt repræsentative interviews. Maksimal statistisk usikkerhed: +/- 3,09 %-point.

Hvad de unge vil have

Det er uden tvivl de 18-29 årige, der vil være mest repræsenteret på de danske musikfestivaler. Aldersgruppens liste over foretrukne livenavne ser markant anderledes ud, hvis man sammenligner med de andre alderssegmenter. Dog er der ét navn, der går igen. Lukas Graham er den artist, de unge, suverænt, allerhelst vil opleve live. Og det er med signifikant afstand ned til 2. og 3. pladsen, hvor man finder Nik & Jay samt Minds Of 99.

Mest eftertragtede livenavne blandt de 18-29 årige
Q: “Hvilke danske artister vil du helst høre live?” (Grafen er et sammenlæg af hjulpet og uhjulpet tilkendegivelser). Stikprøve: 282 Nationalt repræsentative interviews. Maksimal statistisk usikkerhed: +/- 5,84 %-point.

De geografiske forskelle

Der er stor forskel på alderssegmenternes foretrukne artister, når det gælder livemusik. På samme vis er der også geografiske forskelle, når det omhandler de kunstnere, danskerne helst vil opleve live. Voxmeter er klar til at vise dig, hvordan dit publikum ser ud, hvilke artister de foretrækker og hvor købestærke dit publikum. I forrige uge udgav vi en artikel, der belyste, hvordan musikfestivaler sikrede øget omsætning til lokalområdernes erhvervsliv. Den kan du læse her.

Kontakt os i dag og få markedets mest omfattende kulturanalyse. Vi viser dig dit publikum, Skriv til analysekonsulent Frederik Nielsen på [email protected] eller ring i dag på +45 7020 2324.

Kontakt os nu
70 20 23 24 • [email protected]

Læs mere om metoden

Om Musik & Koncert

Danskernes musikforbrug kan tredobles, hvis diversiteten i musikudbuddet bliver bredere. Det samme gælder antallet af besøg på spillesteder og festivaler. Det viser Voxmeters ugentlige monitorering af danskernes forbrug og adfærd inden for musikbranchen.

Monitorering af danskernes musikadfærd

Hver uge beretter danskerne om deres hidtidige og fremtidige musikforbrug. I alt monitorerer vi markedet for musik ud fra 26.000 interviews om året. Her fortæller danskerne f.eks. om: Hvilken type musik, de foretrækker? Hvilke tidspunkter de lytter til musik? I hvilke anledninger anvendes musikken? Hvor ofte lytter de til musik i radioen og via hvilke radiostationer? Hvilke streamingtjenester benytter de, og hvor ofte benytter de dem? I hvilke medier orienterer de sig om musik? Hvor ofte går de til livekoncert(er), og hvilke spillesteder/festivaler besøger de? – dette er blot et udpluk, af nogle af de spørgsmål vi stiller danskerne.

Spillesteder & Festivaler

Hver uge bedømmer danskerne spillesteder og festivaler. Monitoreringen består af 26.000 årlige interviews. Her fortæller danskerne fx Hvilke spillesteder og festivaler de har hørt om, samt steder de tidligere har besøgt, hvilke af disse steder de aldrig kunne drømme om at besøge eller hvilke steder, de planlægger at besøge snarligt. Dernæst uddyber danskerne årsagerne, til at de vælger et spillested til eller fra. De giver input, til hvilke tiltag de mener, der bør prioriteres - opdelt på en række punkter inden for de fysiske og musikalske rammer. Danskernes tilbagemeldinger giver tillige en opdateret prognose for kommende besøgstal samt en udførlig målgruppebeskrivelse af de gæster, der planlagde at komme, men udeblev, samt musikstedets loyale gæster. Danskernes anmeldelser bidrager til en optimal forretningsudvikling samt en effektiv markedsføring målrettet det ideelle publikum.

Musikforbrugeren

Fælles videnshub om musikforbrugerne

Det specielle ved musikinddustrien er, at branchen tæller mange forskellige aktører. Voxmeter har opbygget en fælles videnshub, som samler alt viden om danskernes musikadfærd, deres efterspørgsel og musikanmeldelser. Her har musikbranchens aktører onlineadgang til alle de relevante indsigter, prognoser, trends, segmenter, præferencer, anmeldelser og efterspørgsel

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af virksomheder, politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt, repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid er neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen. Yderligere er Voxmeter medlem af ESOMAR og efterlever deres krav til udførelsen af retvisende analyser.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt- til lavt uddannet, og personer med forskellige årsindkomster.

Voxmeter investerer mange ressourcer i, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samtidig bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har Voxmeters medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet bidrager til en høj opnåelse af besvarelser og lang medlemsanciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82