Bilejerne oplever usikkerhed om deres næste bilkøb
Det seneste års udvikling viser markante forandringer i bilmarkedet.
Flere bilejere efterspørger bedre onlinemuligheder, når der skal bookes tid til reparationer og serviceeftersyn, men den digitale efterspørgsel er også begyndt at dreje i en mere salgsorienteret retning. Det afføder en tvivl hos bilejerne, hvoraf flertallet nu er usikre i deres overvejelser omkring det næste bilkøb.
Bilportalerne under pres
Statens forhenværende, jernfaste greb om samfundet gjorde det kun mere naturligt for bilejerne at undersøge deres digitale muligheder ifm. bilkøb. Som alle andre segmenter har bilejerne også forskellige onlinevaner, men det ændrer ikke på, at vi i øjeblikket måler nogle interessante forandringer i markedet. Det ville muligvis virke oplagt, at bilportalerne skulle nyde gavn af de digitale muligheder, men virkeligheden ser ganske anderledes ud. Overvejelserne om at navigere via bilportalerne, er nemlig på markant tilbagegang. Det samme gælder leasingbranchen, der igennem længere tid har oplevet faldende interesse fra bilejerne.
Den herskende usikkerhed
Selvom der i dag er mange muligheder på internettet, og efterspørgslen på området er stigende, så viser vores måling, at 21,6% af bilejerne er usikre på kilden til deres næste bilkøb. På trods af, at udviklingen her er mest markant og iøjnefaldende, så er det på ingen måde ensbetydende med, at overvejelserne om et online-bilkøb er forduftet. Særligt har flere uafhængige forhandlere gearet op, og formået at plante tanken om et onlinebilkøb hos forbrugerne.
Set i det store perspektiv er der dog stadig flere elementer, som skal belyses, hvis flertallet af bilejerne skal overveje at købe deres næste bil online.
Ny rapport om bilejernes onlinevaner
Torsdag den 24. juni udkommer Voxmeters omfattende rapport om bilejernes onlinevaner. Her kortlægger vi de enkelte segmenttyper, og udpensler, hvordan de adskiller sig fra hinanden. Det gælder både de områder, de har differentieret sig hidtil, men yderligere også hvad segmenterne agter at handle efter næste gang, at de køber ny bil, skal finde finansieringsmuligheder, forsikring, serviceeftersyn, værksted m.m.
Analyserapporten er på 86 sider inkl. tabeller, og er baseret på 500 bilister, der har købt eller leaset bil indenfor de seneste 12 måneder. Dertil 500 bilejere, der har besluttet at købe bil indenfor de næste 3 måneder. Rapporten koster 36.000 kr. men kan nu erhverves for 24.000 kr. hvis den bestilles senest d. 10. juni.
Er du interesseret i rapporten, eller vil du høre mere, så kontakt analysekonsulent Frederik Nielsen på [email protected] eller ring på +45 7020 2324.
70 20 23 24 • [email protected]