
DANSKE BANK OVERHALET AF LOKALBANKERNE
I 2012 havde Danske Bank en markedsandel på knap 30%. I dag er den kraftigt reduceret til 22%.
I samme periode har de banker, der er medlem af organisationen Lokale Pengeinstitutter, øget kundeandelen fra 13,5% til 22,7% og har dermed lige netop overhalet Danske Bank.

Primære kunder
Markedsandelen afdækker primære bankkunder (privatkunder). Det vil sige, at vi fordeler de ca. 4,8 mio. personer, som er 18 år eller derover med bopæl i Danmark. Bankkunderne opgøres efter den bank, hvor de har hovedparten af deres økonomiske engagement.
LOPI’s banker mere populære end Danske Bank
I 2012 havde Danske Bank en markedsandel på knap 30%. I dag er den kraftigt reduceret til 22%.
I samme periode har de banker, der er medlem af Lokale Pengeinstitutter, øget kundeandelen fra 13,5% til 22,7% og har dermed netop overhalet Danske Bank.

Plukkemodne kunder
Betegnelsen af segmentet ”Plukkemodne kunder” er udviklet af Voxmeter og indgår i CEM Intelligence som en særskilt segmenteringsrapport, der tegner en uddybende profil af segmentet. Den består af den andel af danskere på 18 år eller derover, der har besluttet sig for at skifte bank og har nævnt, at de vil skifte til en af LOPI’s medlemsbanker. Gruppen af plukkemodne kunder er renset for personer, der har dårlig økonomi.
LOPI’s banker mere populære end Danske Bank
Mere end 4 ud af 10 danskere kunne aldrig drømme om at blive kunde hos Danske Bank.
Til sammenligning er det under halvdelen af danskerne, der har udpeget en af LOPI’s medlemsbanker. Dette betyder, at LOPI’s medlemsbanker skuer ud i et marked, der er mere end dobbelt så stort som Danske Banks ift. at kapre nye kunder.
Image og markedsføring
Når en bankkunde bliver spurgt om, hvilke af nedenstående banker kunne du aldrig drømme om at blive kunde i eller mindst forestille dig at bruge?, og denne peger på en specifik bank, kan vi se af vores forløbsundersøgelser, at der inden for de næste 3 år er 0% chance for, at kunden ombestemmer sig.
Bankkunder i denne gruppe er oftest så indædte modstandere, at de aktivt taler negativt om den bank, de har udpeget.
Når en banks modstand er blevet så heftig, som det er tilfældet for Danske Bank, koster det ekstremt mange penge at opnå samme positive markedsføringseffekt, som det er tilfældet for fx LOPI’s bankmedlemmer.
Voxmeter udbyder en rapport, der belyser image, og en rapport, der afdækker markedsføring.
LOPI’s medlemmer har også udfordringer
Selvom LOPI’s bankmedlemmer ligger betydeligt under Danske Bank, når det gælder kunder, der vil skifte til en anden bank, er det stadig hver 4. kunde, der vil væk.
Det er betydeligt over gennemsnittet for de mellemstore banker, hvor det blot gælder 13 ud af 100 kunder.

Skilsmisseparate kunder
Betegnelsen af segmentet ”Skilsmisseparate kunder” er udviklet af Voxmeter og indgår i CEM Intelligence som en særskilt Anti-Churn-rapport, der tegner en uddybende profil af segmentet og årsagerne til den udtrykte utilfredshed.
Download LOPIs liste (Excel) med oversigt over deres medlemsbanker – klik her.
Kontakt mig for mere information

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82
Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen
Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed:
Voxmeters analyser for privat- og erhvervsbank
Kundeloyalitet
Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.
Marketing
Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.
Image og omdømme
Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.
Segmentanalyse
Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.
CEM Intelligence-løsning
I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.
Rådgivning og præsentation
Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.