
BANKEN LUNAR I KRAFTIG VÆKST
Antallet af bankkunder, der vil skifte til den relativt nye internetbank, Lunar, er på blot et år firdoblet.
I dag er det dermed 1,2% af befolkningen, svarende til ca. 57.000 bankkunder, der har besluttet sig for at skifte bank, og som peger på, at de med stor sandsynlighed skifter til Lunar.

I Voxmeters data kan vi se, at Lunar formår at konvertere en rimelig andel af potentialet til reelle kunder. Årsagen er en massiv markedsføringskampagne, der ikke blot huskes, men også formår at udklække en stor mængde ”plukkemodne kunder”. Kampagnen har tillige formået at øge kendskabet til Lunar i en så eksplosiv grad, at banken har givet den hidtidige dominerende internetbank, Santander, baghjul.

Succes er ikke let
Den store udfordring for Lunar består i at leve op til de mange nye kunders forventninger. Her har vi tidligere set, at det kan gå skævt for en bank, når den pludselig skal håndtere mange nye kunder – uanset om væksten sker organisk eller ved bankovertagelse. Meget peger på, at Lunar har udfordringer med bankens mange nye kunder. Andelen af kunder, der vil skifte væk fra Lunar, er mere end fordoblet efter et år. I samme tidsrum er andelen af kunder, der aktivt anbefaler Lunar til venner og bekendte, halveret. Til sammenligning forholder situationen sig langt mere stabilt for internetbanker, som Santander og Coop Bank, hvor kundernes forventninger i langt højere grad indfries.
Lunar benyttes som sekundær bank
To tredjedele af Lunars kunder benytter banken som sekundær bank og benytter altså en anden som primær bank. Der vil gå 4-5 måneder, før Voxmeter har indsamlet en tilstrækkelig stor mængde data på bankkunder, der benytter Lunar som primær bank. Til den tid vil vi kunne gå langt mere i dybden og beskrive styrker, svagheder og årsager. Det, vi med sikkerhed kan sige for nu, er, at den samlede andel af Lunars bankkunder hurtigt mister begejstringen.
Mange flere vil skifte bank
Vaner og forsigtighed spiller en meget stor rolle, når det gælder tilhørsforholdet til en bank. Bankkunder er ikke særligt opsøgende, og størsteparten er fortsat overbeviste om, at et bankskift er besværligt og tidskrævende.
Derfor opstår bankskift oftest først ved indgåelse af ægteskab, skilsmisse, flytning, boligkøb, bilkøb eller andre større finansielle eller investeringsmæssige tiltag.
Bankkundernes fastkørte vaner kan dog relativt hurtigt ændres, hvis man først dykker længere ned og opdeler bankkunderne i segmenter og identificerer hver deres tilknyttede motivationsfaktorer.
Til dette formål har Voxmeter udarbejdet rapporten ”Plukkemodne kunder”, der de seneste 10 år har bidraget til at øge kundetilgangen, og som samtidig sikrer en god forventningsafstemning.
Kontakt mig for mere information
Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82
Voxmeters analyser for privat- og erhvervsbank
Kundeloyalitet
Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.
Marketing
Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder en trackingdel med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe.
Image og omdømme
Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.
Segmentanalyse
Her får I et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner og deres medievaner.
CEM Intelligence-løsning
I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har I adgang til samtlige analyserapporter. Her kan I også selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom der kan opbygges analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.
Rådgivning og præsentation
Voxmeter har ydet rådgivning i forbindelse med kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings til fx direktionsmøder, bestyrelsesseminarer eller ledermøder.