Tvivlerne valgte igen det sikre

For andet folketingsvalg i træk underestimerede meningsmålingerne regeringspartiet.

Ved folketingsvalget i går fik Socialdemokratiet 27,5% af stemmerne, hvilket var 3,2% mere end Voxmeters måling viste. I 2019 underestimerede vi Venstre med 3,5%. Mønstret var det samme på tværs af målingerne i både 2019 og 2022.

Vi havde en ængstelig antagelse om, at tvivlerne lå i regeringspartiets favør, da det er en velbeskrevet tendens, at vælgerne vender sig mod det trygge. Men hos Voxmeter opererer vi ikke med antagelser.

I de sidste 25 år har et af de mest omdiskuterede partier i meningsmålingssammenhæng været Dansk Folkeparti, som ved flere valg er blevet underestimeret. Det har resulteret i, at flere institutter efter underestimeringen i 2015 benyttede en “DF-vægt” (=antagelse) og som følge deraf overestimerede partiet ved 2019-valget. At vi ikke benytter den slags vægte betød, at vi i 2019 ramte DF korrekt.

Banker er lettere end politiske partier

Valgprognoser er en af de sværeste discipliner, man som analyseinstitut kan begive sig ud i – og på mange måder adskiller de sig fra andre analyser. Hvis de basale principper for sammensætningen af en repræsentativ stikprøve er overholdt, er det for eksempel relativt nemt at afdække, hvor mange kunder en bank har. For ingen er i tvivl om, hvilken bank de benytter. Men næsten hver femte vælger er i tvivl om, hvilket parti de vil stemme på. Selv dagen før de skal sætte deres kryds. Disse tvivlere fordeler sig ofte som vælgerne som helhed. Men ved et valg som det aktuelle, hvor der er kommet nye store partier til, og hvor de gamle partier har taget nogle gevaldige rutsjeture, når det gælder opbakningen, er billedet anderledes. Vi kan meget, men vi kan ikke spå om, hvad vælgerne beslutter, når de står i stemmeboksen.

Exitpoll på DR tog fejl

Mindre svært burde det være at forudsige valgresultatet via en exitpoll. I en exitpoll svarer vælgerne først, efter de har stemt, hvilket vil sige, at man ikke skal forholde sig til tvivlere. Her var de to exitpolls på TV 2 og DR overraskende upræcise i år. Særligt DR’s exitpoll, og dermed også de løbende prognoser i løbet af valgaftenen, afveg markant fra det endelige valgresultat. Årsagerne hertil kender vi ikke, men det vil givetvis blive taget under behandling af valgforskere i den kommende tid.

Vi ønsker at blive klogere

Det er altid frustrerende, når en valgprognose afviger mere fra et valgresultat, end vi håbede på. Men det bedste, vi kan gøre, er at lære af det. Derfor ringer vi de næste 2 uger til de vælgere, der deltog i vores måling dagen før folketingsvalget. Her indsamler vi viden om, hvilket parti man endte med at stemme på. Vi taler altså både med dem, der havde besluttet sig, og dem, der var i tvivl. Her får vi afdækket, hvad tvivlerne endte med at stemme og om de, der kunne pege på et parti, ombestemte sig. Men dykker også ned i årsagerne.

Det samme gjorde vi efter folketingsvalget i 2019, hvor konklusionen var, at en stor andel af tvivlerne endte med at vælge det sikre – nemlig regeringspartiet Venstre.

Som altid lægger vi vores metode åbent frem og indvier alle, som er interesseret, når analysen af prognosen foreligger.

Anna M. Christensen
Analysedirektør

Læs mere om metoden

Om politik & samfund

Hver uge fortæller danskerne, hvad de mener om politik og andre samfundsforhold, men også de mere nære ting som fx om forholdene i deres kommune.

Indenfor politik beretter danskerne hver uge om, hvilket parti man vil stemme på. Om man har tillid til regeringen, oppositionen, ministrene og politikerne. Eller i hvilken grad man mener, den aktuelle debat er relevant. Om mediernes formidling af politik. Om danskernes interesse og involvering i politik og så videre.

Danskerne fortæller også om, hvilke samfundsemner de mener burde prioriteres netop nu. Hvilke bekymringer der ligger dem stærkest på sinde. Samt holdninger til fx transport, energi, klima, forurening, fødevarer, infrastruktur, skoler, indvandrere mm.

Danskerne fortæller også om, hvordan det er at bo i deres kommune. Fx vurdering af borgmesteren og kommunalpolitikerne. Kommunens evne til at skabe gunstige forhold for erhvervslivet og udbuddet af arbejdspladser. Vurdering af kommunens institutioner, skoler, udbud af fritids- og kulturaktiviteter, ældrepleje, renovation, mm.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Anna Midtgaard Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51
Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82