Flere privat- og erhvervskunder vil skifte bank

Andelen af privat- og erhvervskunder, der ønsker at skifte bank, er steget markant de seneste år.
Blandt privatkunder er der tale om ca. 1.5 millioner individer. Blandt erhvervskunder er det ca. 90.000 virksomheder.
I praksis, er det dog relativt få bankkunder, der hvert år skifter bank. Blandt dem der vil skifte bank blot 13%.

Der er primært to årsager til, at de utilfredse kunder ikke skifter bank:

1) Kunderne antager, at det er alt for besværligt.
2) Bankerne reklamerer for de samme 5-6 traditionelle årsager til, at nye kunder skal vælge netop dem.

Der venter altså et ganske betydeligt potentiale på at blive indløst for den bank, der kommunikerer de rette budskaber til de passende kundesegmenter.
Dels, hvorfor det reelt er nemt at skifte bank. Dels, kommunikere budskaber der er relevante og matcher kundernes specifikke behov og efterspørgsel. Og endelig, hvorfor netop din bank evner at omvende den utilfredshed, der er årsag til, at kunden ønsker at forlade sin nuværende bank.

I denne uge viser vi en liste over de største banker og hvor stor en kundeandel, der overvejer at blive kunde i en anden bank.

Voxmeter tager hver uge pulsen på privatkundernes og erhvervskundernes relation til bankerne. Vi holder dig løbende opdateret med de seneste trends og små spændende analyser inden for bankbranchen.

Kundeloyalitet

rapport om kundeloyalitet

Rapporten afdækker NPS og andelen af aktive ambassadører med 10 års udvikling og ønskede benchmark. Analysen identificerer årsager til utilfredshed indenfor hele kundeberøringsspekteret. Strakt over kundernes fulde forretningsomfang, vurdering af ledelse, rådgivere, rådgivning, åbningstider, tilgængelighed, kontakt, kundeinformation, service- og prisparametre, fordelsprogram, digitale platforme, gode og dårlige kundeoplevelser og kundesamtaleemner. På dette udtømmende datagrundlag, indeholder rapporten helt konkrete findings og anbefalinger.

Harmonikaindhold

Som det fremgår af nedenstående indholdsfortegnelse, afdækker Voxmeter et ganske betydeligt antal kundeberøringsområder. Her kan du få leveret en særskilt analyse om de enkelte sektioner i indholdsfortegnelsen.

Du kan også bestille den store CEM Intelligence-rapport. Her får du afdækket de væsentligste områder, der tilsammen afgør, i hvilken grad kunderne er tilfredse eller utilfredse. Her får du identificeret præcis de områder, hvor din bank med størst effekt kan sætte ind for at øge kundeloyaliteten. CEM Intelligence-rapporten følges op med en mundtlig præsentation beriget med konklusioner og anbefalinger.

Analysen indeholder

  • Overordnet evaluering
    • Ledelsen
    • Troværdighed
    • Ansvarlighed
    • Åbenhed
    • Bankens økonomi
  • Rådgivning (13 parametre)
    • Behov/Relevans
    • Evaluering
  • Kontakt og dialog
    • Behov/Relevans
    •  Evaluering
      • Tilgængelighed
      • Frekvens
      • Kontaktform
      • Seneste
      • Initiativ
  • Kundeinformation
    • Behov/Relevans
    • Frekvens
    • Evaluering
  • Digital platform
    • Behov/Relevans
    • Mobilbank
    • Netbank
    • Betalingsløsninger
  • Services (21 parametre)
    • Behov/Relevans
    • Evaluering
  • Forretningsomfang
    • Kortlægning
    • Engagementsprofil
    • Volume
    • Behov/Relevans
    • Evaluering
  • Kundeloyalitet
    • Ambassadører
    • NPS
    • Kundeomtaler
    • Omtaleemner
    • Kundeklager
    • Utilfredshedsårsager
    • Anti-churn
  • Fordelsprogram
    • Behov/Relevans
    • Evaluering

Du kan frit vælge, hvilke af ovenstående sektioner du ønsker at få analyseret.

Ovenstående områder opdateres hver uge. Det bliver hvert år til ca. 224.000 kundeinterviews, hvorfor vi kan levere din analyserapport indenfor 10 hverdage – forudsat at din bank hører til blandt de 20 største, målt på antallet af privatkunder. For øvrige banker kan rapporten leveres indenfor 20 hverdage.

Få gratis opdateringer hver uge

Få de seneste prognoser, analyser og meget mere ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. 

Her får du som den første, dugfriske tal som opdateres hver uge – helt gratis.

Se også

Læs mere om metoden

Om økonomi & finans

Hver uge fortæller danskerne om alle de forhold, der har indvirkning på deres økonomi. Fx den hidtidige og fremtidige situation omkring beskæftigelse og indkomst. Hertil en lang række demografiske forhold. Danskerne fortæller også, hvor mange penge de har til rådighed til forbrug. Om sin hidtidige og fremtidige økonomiske situation. Om planer for lån, køb på kredit, opsparing og investering.

Banker: Danskerne fortæller om deres holdninger til bankerne, dels om deres image og kommunikation, og dels, evaluerer de deres ydelser.

Realkredit, Forsikring & Pension: Samme proces gennemgås for realkredit, forsikring og pension.

Ejendom: Boligsalg og boligKøb. Flytteplaner. Brug af ejendomsmæglere.

Til- og ombygning: Nyt hus/sommerhus. Køkken. Bad. Loft. Tag. Tilbygning. El-installation.

El-selskaber: Energiform samt planer om vedvarende energi mm.

Metodikken afslører, hvor godt eller skidt ovenstående instanser bidrager til borgernes økonomi.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82
Anna M. Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51