Prognose: Stor stigning for ferieplaner i udlandet

På nuværende tidspunkt ser det ud til at andelen, der vil holde ferie i udlandet, er steget med 22% i forhold til samme tidspunkt sidste år. Tilsvarende forventes der et fald på 16%, der vil holde ferie i Danmark. I denne uge kan du se prognosen for danskerne, der planlægger at tage på ferie i Danmark og i udlandet de næste 3 måneder. Se prognosen i statistikmodulet på vores konjunkturside.

Voxmeter tager hver uge pulsen på danskernes relation til befolkningens aktuelle situation og fremtidsplaner. Vi holder dig løbende opdateret med de seneste trends og små spændende analyser inden for markedsprognoser.

Dansk konjunkturbarometer

Få viden om det, der sker, før det sker!

Få et unikt indblik i virksomhedernes og befolkningens aktuelle situation og fremtidsplaner via Voxmeters omfattende interviewundersøgelse. Vi gennemfører 2.000 interviews om ugen for at sikre, at vores statistikker og prognoser er mest muligt præcise. Med direkte adgang til virksomhederne og borgerne selv, kan vi forudsige kommende tendenser og begivenheder via et solidt datagrundlag. Dermed kan vores månedlige konjunkturrapport hjælpe dig med at træffe rettidige beslutninger og navigere i en konstant skiftende verden.

Harmonikaindhold

Voxmeter leverer prognoser baseret på ugentlige interviews – dels med befolkningen og dels med virksomhederne.

Hver måned udgiver vi Dansk Konjunkturbarometer, der giver dig indblik i en række forhold om virksomhederne, forbrugermarkedet samt overordnede samfundsforhold.

Dansk Konjunkturbarometer er udarbejdet til dig, der ønsker et kvalificeret forecast til din planlægning. Det kan fx være indenfor budgettering, salg eller HR. Herudover anvendes rapporten af økonomer, embedsmænd og institutioner.

Rapportens indhold

  • Side 7-23        Sammendrag
  • Side 24-44      Danske virksomheder 
  • Side 45-55      Bankerne 
  • Side 56-61      Forbrugerprognoser 
  • Side 62-71      Husstandsøkonomi
  • Side 72-80      Forbrug – brancher
  • Side 81-94      Bilmarkedet 
  • Side 95-103    Ejendomsmarkedet 
  • Side 104-107  Boligindretning
  • Side 108-114  Ferierejser 
  • Side 115-128  Kultur og fritid
  • Side 129-136  NGO 
  • Side 137-155  Borgertilfredshed  
  • Side 156-165  Politik
  • Side 166-173  Medier

Abonnér på rapporten

  9.800 kr. for 1 rapport
15.700 kr. for 2 rapporter (halvårsaftale)
27.500 kr. for 4 rapporter (kvartalsaftale)
37.800 kr. for 11 rapporter (helårsaftale)

Konjunkturrapporten kan købes med eller uden en mundtlig præsentation af analysens resultater beriget med konklusioner og anbefalinger.

Datagrundlag

Virksomhederne

Hver måned interviewer Voxmeter 1.250 nye beslutningstagere via Voxmeters B2B-telefonbus. Alle virksomheder er tilfældigt udvalgt og fordelt nationalt repræsentativt. I forbindelse med Voxmeters telefoninterviews rekrutteres der løbende medlemmer til vores erhvervspanel Voxmeters erhvervspanel rummer altid ca. 20.000 medlemmer. Erhvervspanelet opdateres med 13.000 nye telefonrekrutteringer hvert år.

Danskerne

Hver måned interviewer Voxmeter 4.500 nye danskere via Voxmeters B2C-telefonbus. Alle respondenter er tilfældigt udvalgt og fordelt nationalt repræsentativt. I forbindelse med Voxmeters telefoninterviews rekrutteres der løbende medlemmer til vores befolkningspanel, der altid rummer ca. 100.000 medlemmer. Befolkningspanelet opdateres med 48.000 nye telefonrekrutteringer hvert år.

Få gratis opdateringer hver uge

Få de seneste prognoser, analyser og meget mere ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. 

Her får du som den første, dugfriske tal som opdateres hver uge – helt gratis.

Se også

Læs mere om metoden

Om livsstil & forbrug

”Livsstil og Forbrug” er en 360 graders monitorering af danskernes civilliv. Her fortæller danskerne om deres hidtidige og fremtidige adfærd, og når det er relevant, vurderer de involverede virksomheder.

  • Fritid: Familie & venner. Fritidsinteresser. Hobby. Sportsaktivitet. Kæledyr.
  • Medieforbrug: Brug af klassiske og sociale medier og fremtidige planer.
  • Forbrug: Fødevarer. TakeAway. Tøj. Sundhed & Pleje. Radio & Tv. Bøger. Øvrigt Udstyr.
  • Oplevelser: Restaurant & Café. Rejser. Forlystelser. Seminarer, Kurser, Uddannelse.
  • Sundhed: Kostvaner. Sundhed. Mental balance.
  • Boligindretning: Møbler. Boligtilbehør. Kunst. Hvidevarer. Værktøj. Haveredskaber.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Anna M. Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51