Forlystelser: Danmarks bedste klimaindsats ifølge den danske befolkning

Greencheck-undersøgelsen bygger på en løbende måling på 13.000 interviews om året med danskere på 18 år og derover fordelt nationalt repræsentativt. Hertil kommer 3.000 interviews om året med virksomhedsledere.

Ovenstående tal er fra september 2024. Voxmeter påbegyndte målingen i januar 2022. Listen repræsenterer nøgletallet ”Klimaimage”, som er en score baseret på følgende vurderingsspørgsmål: ”I hvilket omfang mener du, at [BRANDNAVN] bidrager positivt eller negativt i forhold til klimaet?” Respondenterne svarer på en skala fra 0 til 10. Den andel, der placerer sit kryds fra 8 til 10, opfattes som at mene, at Forlystelser bidrager positivt. Den andel, der sætter krydset fra 0 til 4, opfattes som at mene, at virksomheden eller organisationen bidrager negativt. Et kryds fra 5-7 antyder, at påvirkningen vurderes som neutral. Klimaimage-scoren beregnes ved, at andelen af negative vurderinger trækkes fra andelen af positive vurderinger, hvorefter resultatet ganges med 1.000.  Ønsker du at videreformidle eller citere resultaterne, bedes du kontakte Voxmeter.

Dyrene i førersædet

Blandt forlystelser ses en tendens til, at zoologiske haver og dyreparker får en bedre klimavurdering end sommerlande og forlystelsesparker. Skal man lede efter en årsag til dette, kan den findes i det, at dyr og natur kan opfattes som antitesen til menneskeskabte klimaforandringer.

Selvom undersøgelsens deltagere er blevet spurgt specifikt ind til påvirkning af klimaet, kan der ses en afsmitning fra deres bredere associationer omkring natur, miljø og sundhed.

Befolkningen har altid ret

Danskerne stiller i stigende grad krav om ansvarlighed i erhvervslivet. Det gælder især på de områder, der bekymrer befolkningen mest, og her ligger klimaforandringer fortsat i top. Ifølge den seneste Greencheck-måling mener 90% af befolkningen, at virksomheder skal bidrage aktivt til at modvirke klimaforandringerne.

Virksomheders image påvirkes derfor i høj grad af befolkningens vurdering af deres troværdighed, grønne tiltag, samt i hvilken grad deres budskaber erindres positivt eller negativt.

Kilde: Voxmeter, Greencheck: Andel, der har svaret ”Vigtigt” eller ”Meget vigtigt”.
Base: 6.500 interview halvårligt, fordelt nationalt repræsentativt, 18 år eller derover.

Men hvad ved befolkningen overhovedet om virksomhedernes klimaaftryk? Og hvorfor bør virksomhederne bekymre sig om, hvad befolkningen mener om deres grønne profil?

Svaret er, at befolkningens opfattelse – uanset om den er retfærdig eller uretfærdig – er den som gælder. Jo mere positivt, en virksomhed fremstår hos befolkningen, jo mere forplanter denne opfattelse sig til virksomhedens primære målgrupper. Ligeledes fæstner befolkningens opfattelse sig hos samarbejdspartnere og leverandører, hos medierne, og ikke mindst hos virksomhedens kommende arbejdskraft.


Jo mere troværdig og positiv, en virksomhed opfattes af befolkningen, jo bedre vil den derfor klare sig i markedet, og desto nemmere vil den komme igennem eventuelle kriser. Derfor er klimaimage med til at brande en virksomhed.

500 virksomheder og 34 brancher

Greencheck-rapporten kan produceres skræddersyet til hver enkelt af de 500 virksomheder, der indgår i undersøgelsen. Af rapportens 88 sider afdækker de første 44 befolkningens opfattelse af den valgte virksomhed på klimaområdet, sammenlignet med andre virksomheder i samme branche. Greencheck-rapporten giver således indblik i omverdenens vurdering af både den enkelte virksomhed og dens konkurrenters påvirkning af klimaet.

De resterende sider afdækker de danske virksomheder og organisationers succeser og udfordringer med den grønne omstilling generelt, samt den danske befolknings holdninger, vaner og forventninger på området.

Alle grafer i rapporten viser udviklingen tre år tilbage. Det giver mulighed for at følge med i, på hvilke områder det går den rette vej, og på hvilke, der er brug for at gentænke indsatsen.

Bliv klog på effekten af kommunikation

Rapporten orienterer samtidig om virksomhedens evne til at skabe opmærksomhed omkring sine indsatser for at modvirke klimaforandringer.

Ydermere giver den indblik i, hvorvidt den udvalgte virksomhed formår at sætte bæredygtighed på dagsordenen. Det vil sige i hvilken grad, grønne budskaber fæstner sig i erindringen hos dem, der kender virksomheden. 

Dermed får man klar dokumentation for, i hvilken grad ens bæredygtighedsarbejde opnår positiv (eller negativ) effekt.

Befolkningens vurdering af virksomhedens indsats bliver desuden gjort op for fire forskellige segmenter: befolkningen som helhed, de klimaaktive, de moderate og de passive. Samtidig giver rapporten indsigt i arbejdsstyrkens grønne krav til deres arbejdsgivere.

Greencheck-rapporten hjælper virksomheder med at sætte mål for deres grønne image, dvs. mål for: 1) Klimaimage, 2) Kendskab til grønne tiltag, 3) Vurdering af grønne budskaber, 4) Troværdighed indenfor området.

Kontakt Voxmeter for yderligere information

Et abonnement indbefatter to halvårsrapporter og koster samlet 46.000 kr. årligt, ekskl. moms.

Hvis din virksomhed eller organisation har særlige ønsker, er der rig mulighed for at skræddersy undersøgelsen til jeres specifikke behov.
Flere vælger at få beriget analysen med konklusioner, anbefalinger og en mundtlig analysepræsentation. Andre får suppleret undersøgelsen med egne tillægsspørgsmål eller udvider målingen, så den afdækker særlige segmenter efter eget valg. Dette er relativt enkelt takket være Voxmeters panel, der tæller mere end 100.000 danskere og 20.000 virksomheder.

Kontakt mig endelig, hvis du har spørgsmål

Christian Stjer
Adm. direktør

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Læs mere om metoden

    Om Klima

    Greencheck™ er Danmarks største uafhængige imageundersøgelse om bæredygtighed. Undersøgelsen er udarbejdet af Voxmeter i august 2020 , på opdrag fra en række af Voxmeters faste kunder. Greencheck™ måler befolkningens opfattelse af brands og virksomheders bidrag til forbedringer af klimaet. Der er tale om en uafhængig undersøgelse af mere end 500 virksomheder og organisationer fordelt i 35 brancher. Der gennemføres årligt 13.000 interview med befolkningen og 2.500 interview med virksomhedsledere i Danmark. Derudover gennemføres der løbende kvalitative interview med virksomhedsledere og eksperter på området. Greencheck™ viser, hvordan brands og virksomheder opfattes inden for bæredygtighed, samt årsagen til at opfattelsen er som den er og bidrager med viden om hvad der skal gøres for at styrke den enkelte virksomheds eller brandets image.

    Stikprøver

    Første skridt i forhold til at sikre repræsentativiteten er, at samplingen er foretaget korrekt, dvs. alle enheder i universet har lige stor sandsynlighed for at blive udtrukket. Når det gælder befolkningsundersøgelser, sikres dette ved at udtrække en simpel, tilfældig stikprøve fra en totaldatabase indeholdende samtlige mobil- og fastnetnumre. Disse kombineres med genererede numre i aktuelle nummerserier.

    Opnåelse

    Der præstratificeres i forhold til geografi, mens der opereres med kvoter på køn og alder. Vi tilstræber, at samplingen sikrer, at stikprøven er repræsentativ, men for at sikre den fulde repræsentativitet, benyttes kvoter på køn og alder. Dette overflødiggør en efterfølgende vejning af data. Vejning af data søges altid elimineret eller i hvert fald minimeret, da dette ellers vil øge risikoen for bias og i værste fald en opskalering af en eventuelt skævhed. (Har man i nogle segmenter for få respondenter, vil den statistiske usikkerhed for disse grupper være ekstraordinært høj, hvorfor man har en højere risiko for at have ramt et ikke repræsentativt udsnit af de aktuelle grupper. En fejlkilde, man altså risikerer at øge, når man vejer denne gruppe op).

    Telefoninterview og WEB-panel

    Interview med den danske befolkning Hver måned interviewer Voxmeter 4,500 nye danskere via Voxmeters B2C-telefonbus. Alle respondenter er tilfældigt udvalgt. Fordelt nationalt repræsentativt og kvoteret efter de seneste tal fra Danmarks Statistik. I forbindelse med Voxmeters telefoninterview rekrutteres respondenterne til Voxmeters web-panel, som består af ca. 100.000 medlemmer. Interview med virksomheder Hver måned interviewer Voxmeter 1,250 nye virksomhedsledere via Voxmeters B2B-telefonbus. Alle virksomheder er tilfældigt udvalgt. Fordelt repræsentativt og kvoteret efter de seneste tal fra erhvervsregistret. I forbindelse med telefoninterviewet, rekrutteres erhvervslederne til Voxmeters erhvervspanel, som består af ca. 20.000 erhvervsmedlemmer.

    Mere information? Kontakt gerne:

    Christian Stjer
    Christian Stjer
    Adm. direktør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 83 82 82

    © Copyright - Voxmeter