VW-salget i første kvartal efterlod Tesla i støvet
Tyskerne triumferer på det danske marked, mens danskerne vender ryggen til Tesla og siden til de kinesiske mærker. Se hvordan det gik med bilsalget i første kvartal lige her.

Foto: Unsplash
Uddrag fra Autobranchen Danmark:
I AutoBranchen Danmarks seneste kvartalsundersøgelse foretaget blandt et udsnit af landets ny- og brugtvognsforhandlere har vi bl.a. spurgt ind til, om forhandlerne oplever, at kunder fravælger bestemte bilmærker af politiske årsager.
Her oplever hele 48 procent af forhandlerne, at Tesla bliver fravalgt på den baggrund. Mange peger på Elon Musks udtalelser, politiske holdninger og samarbejde med Trump som årsager.
Tendensen bekræftes af en befolkningsundersøgelse, AutoBranchen Danmark har fået udarbejdet af Voxmeter i marts. Her svarer hele 79 procent af de mere end 1.000 adspurgte danskere nej, når de bliver spurgt, om de kunne finde på at anskaffe sig en Tesla.
73 procent svarer, at de er blevet mere negativt stemt overfor Tesla, efter Trump blev valgt som præsident i USA.
Stilstand for kinesiske biler
For kinesiske biler gør samme tendenser sig gældende, men i noget mindre grad.
I seneste kvartalsundersøgelse var det omtrent 16 procent af de adspurgte forhandlere, der oplevede, at Xpeng blev fravalgt af politiske årsager og 15 procent for BYD. Årsagerne i forhold til de kinesiske mærker er som regel generel uenighed i Kinas politik og verdenssyn.
Mærker som Polestar og Volvo er stort set lige så upåvirkede som andre ”vestlige” mærker, selvom de er ejet af kinesiske Geely.
I vores Voxmeter-befolkningsundersøgelse svarer ca. 50 procent af de adspurgte danskere nej til et spørgsmål om, hvorvidt de kunne finde på at anskaffe sig en kinesisk bil. For 57,5 procent af dem, der har svaret nej, er årsagen generel modstand mod Kina af politiske grunde.
Salgstal fra bilstatistik.dk viser, at de kinesiske mærker sammenlagt havde en andel af det totale nyvognssalg på 8,6 procent i første kvartal, hvor det sidste år lå på ca. samme niveau med 8,2 procent.
”Der har været en periode, hvor salget har kørt sidelæns for de kinesiske mærker, efter straftolden trådte i kraft, men de kinesiske bilproducenter arbejder på at etablere mere produktion i EU, og jeg er ikke i tvivl om, at de vil forsøge at udnytte Teslas tilbageslag til at vinde frem,” lyder det fra Charlotte Brix Andersen, som er chef for medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation i AutoBranchen Danmark og forfatter til bogen ”Kinas elbil-revolution – fra copycat til pionér”.
Læs mere om hele artiklen og undersøgelsen her
Kontakt mig endelig, hvis du har spørgsmål
