Illustration af stigende aktiegraf på en mobil ved siden af Dannebrog og Novo Nordisk-logo – budskab: 12,3 % af danskerne købte Novo-aktier efter juli-nedturen (Voxmeter-undersøgelse).

Hver tiende dansker har købt Novo-aktier efter nedtur

Investeringerne vidner om, at danskerne forventer en kursstigning. Det er risikabelt, siger chefanalytiker.

Danskerne har bestemt ikke mistet troen på Novo Nordisk.

Det viser en rundspørge, som Voxmeter har gennemført for Ritzau.

Her kan man se at 12,3 procent af danskerne har investeret i den danske medicinalgigant siden selskabets nedtur i slutningen af juli, hvor forventningerne til årets resultat blev nedjusteret.

Det sendte aktien ned i det største fald nogensinde på mere end 23 procent.

Investeringerne vidner ifølge Natalia Setlak, der er chefanalytiker hos Arbejdernes Landsbank, om, at danskerne forventer en kursstigning.

Det kan vise sig som et godt træk, men det er også noget, man skal passe på med, lyder det.

– Når en aktie falder på denne måde, så føler rigtig mange af de private investorer, at de køber aktien på tilbud.

– Men man skal være meget kritisk over for aktiefald, fordi der er ingen garanti for, at den stiger til samme kurs igen. Aktier kan altid blive billigere, siger hun.

Chefanalytikeren fortæller om private investorer, der prøver “at gribe” aktien, når den falder.

Det sammenligner hun med at forsøge at gribe faldende knive, fordi det både kan gå godt, men det kan også gå dårligt, hvor man skærer sig.

– Generelt er der en tankegang blandt private investorer om, at aktiens kurs vil komme tilbage på et højt niveau. Den tankegang ændrer sig ikke, selv om det faktisk har vist sig at være forkert ad flere omgange.

– Historien kan sagtens gentage sig, så man skal prøve at forholde sig kritisk til de varsler, man ser på aktiemarkedet, lyder det fra Natalia Setlak.

Rundspørgen fra Voxmeter viser også, at hele 28,1 procent af danskerne har aktier i Novo Nordisk. Tallet tæller formentlig også dem, der har aktier i pensions- og puljeordninger.

Og selskabet har da også i august været i gang med lidt af et comeback.

Fredag i sidste uge steg medicinalgigantens aktie, med 4,6 procent til kurs 323, efter skuffende data fra den nærmeste konkurrent Eli Lilly.

Det gav Novo-aktien lidt tiltrængt luft under vingerne.
 
Alligevel har selskabet givet negativt afkast, hvis man kigger på den lange bane, siger Natalia Setlak.

Fra 18. august 2021 til børsluk torsdag i denne uge lyder afkastet på omkring -1 procent.

Ved børsluk fredag lå Novo Nordisks aktie i kurs 325,9 – en stigning på 0,4 procent på dagen.

/ritzau/

Denne artikel er bragt via Ritzau, lørdag d. 16 august 2025, i forbindelse med en undersøgelse Voxmeter har udarbejdet for Ritzau.

Artiklen er desuden delt af følgende medier:

Avisen.dk

Berlingske

BT

Ekstra Bladet

Finans

Kristeligt Dagblad

MedWatch

MSN

TV2

TV2 Fyn

TV2 Øst

 

Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed:

Voxmeters analyser for privat- og erhvervsbank

Kundeloyalitet

Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.

Marketing

Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.

Image og omdømme

Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.

Segmentanalyse

Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.

CEM Intelligence-løsning

I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.

Rådgivning og præsentation

Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.

� Copyright - Voxmeter