Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82
51 procent af unge mellem 17 og 34 år har i løbet af det seneste år holdt en alkoholfri periode. Blandt studerende er tallet endnu højere.
August betyder studiestart og for mange nye studerende også introfester, rusture og fredagsbarer. Men en ny undersøgelse viser, at unge i stigende grad tager bevidste valg om deres alkoholforbrug.
En Voxmeter-undersøgelse for Blå Kors Danmark viser, at 51 procent af de unge mellem 17 og 34 år har holdt en alkoholfri periode i løbet af det seneste år.
Særligt blandt de 17-29-årige unge, der er i gang med en uddannelse, er tendensen tydelig: Mere end halvdelen – 54,5 procent – har i løbet af det seneste år sagt nej til alkohol i en periode.
”Det er de unge, der driver udviklingen. De er i gang med at ændre den danske alkoholkultur. Det glæder mig at se, at så mange i dag tager bevidste valg om deres alkoholforbrug,” siger Morten Skov Mogensen, som er generalsekretær i Blå Kors Danmark.
Til sammenligning viser undersøgelsen, at 42,1 procent af hele befolkningen har holdt en alkoholfri periode det seneste år.
”Når de unge går forrest, trækker de hele befolkningen i en sundere retning. Det er første skridt mod en ændret alkoholkultur,” siger Morten Skov Mogensen.
Mere helbredsbevidste end nogensinde før
Janne Tolstrup, som er professor og forskningsleder på Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet, ser tallene som et klart tegn på, at der er en bevægelse i gang.
“Selvom danske unge stadig er blandt dem, der drikker mest i Europa, ser vi en klar bevægelse mod mere bevidste valg. Der er i dag en langt større opmærksomhed fra alle kanter – politikere, sundhedsmyndigheder, uddannelsessteder og forældre – på unges alkoholindtag, end der var, da jeg var ung,” siger hun.
Blandt de unge, der holder pause fra alkohol, peger 56,1 procent i undersøgelsen på sundhed og velvære som den vigtigste årsag, mens 50,5 procent svarer manglende lyst. Ifølge Janne Tolstrup er begge dele udtryk for en generel udvikling.
”Unge er mere helbredsbevidste end nogensinde – med fokus på træning, kost og trivsel – og samfundet er blevet mere opmærksomt på, hvilken rolle alkohol spiller, særligt ved studiestart. Det gør det naturligt at skubbe udviklingen mod et lavere forbrug,” siger hun.
Fakta om undersøgelsen:
Den repræsentative undersøgelse er foretaget af Voxmeter på vegne af Blå Kors Danmark.
1.022 respondenter har deltaget i undersøgelsen i perioden 7. maj til 16. maj 2025.
Denne artikel er bragt via Ritzau af Blå Kors Danmark, onsdag d. 20 august 2025, i forbindelse en undersøgelse, som Voxmeter har foretaget for Blå Kors Danmark.
Den originale pressemeddelelse kan se herunder:
Artiklen er desuden delt af følgende medier:
Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82
Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.
Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.
Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.
Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.
I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.
Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.
Borgergade 6, 4. sal
1300 København K
CVR/VAT: 34217432
Modtag vores seneste meningsmålinger
Skriv dig op og modtag vores seneste meningsmålinger samt undersøgelser som den første.
� Copyright - Voxmeter