Voxmeter har foretaget undersøgelsen for AutoBranchen Danmark. Interessen for elbiler er steget en del, men færre interesserer sig for bilens klimaaftryk. Generelt falder folks fokus på elbilens begrænsninger.

Undersøgelse: Sådan ser danskernes bil-valg ud i 2025

Interessen for elbiler er steget en del, men færre interesserer sig for bilens klimaaftryk. Generelt falder folks fokus på elbilens begrænsninger. 

Salgslisterne taler for tiden sit tydelige sprog: Danskerne vælger i stigende grad elektrisk, når de skal købe ny bil. Men hvad er det egentlig for nogle overvejelser, danskerne gør sig i denne brydningstid, hvor vognparken i højt tempo omstilles til elektricitet?

Ligesom de foregående år har vi i Danskernes Biler taget temperaturen på danskernes holdninger og forventninger til bilkøb.

Voxmeter har foretaget undersøgelsen for AutoBranchen Danmark, og i alt 1.021 respondenter har besvaret spørgsmålene i perioden mellem den 6. og den 10. august 2025. Data er indsamlet, så de er nationalt repræsentative i forhold til køn, aldersgrupper og region.

Spørgeskemaet er udført på samme måde som forrige år, og derfor kan vi sammenligne udviklingen.

Lysten til at eje elbil tager til

Først og fremmest er det værd at bemærke, at danskernes lyst til at købe elbil igen i år er steget. Hele 46 procent ville vælge en elbil, hvis de skulle købe bil i dag – sidste år hed tallet 37 procent. Samtidig udgør andelen, der ville vælge enten benzin, diesel eller pluginhybrid i år 33 procent tilsammen. Sidste år lå de tre grupper samlet højere end elbilsgruppen.

Når det kommer til spørgsmålet om, hvad der ville være vigtigt for danskerne, når de vælger bil, er det fortsat økonomien, der er i højsædet. 67 procent svarer, at bilens pris er vigtigst. Næstflest (53 procent) angiver bilens driftsomkostninger som vigtige. Sidste år lå begge tal lidt højere.

Ligeledes er der procentuelt også markant færre, der ser bilens klimaaftryk som vigtigt i forhold til bilvalg. Kun knap 20 procent svarer, at det er vigtigt. Sidste år hed tallet 27 procent. Klimaaftrykket er fortsat den svarmulighed, der i ringest grad er vigtigt for danskerne.

Screenshot 2025-10-07 at 10.44.30

Balance mellem ny og brugt

I de foregående to år har en smule flere danskere svaret, at de ville vælge en ny bil, hvis de skulle køb eller lease bil i dag. I år har balancen igen flyttet sig en smule i brugtbilernes favør. Der er således 37 procent, der henholdsvis ville gå efter brugte og nye, mens den uafklarede gruppe er steget lidt fra 23 til 26 procent.

I forhold til, hvad folk vurderer som vigtigt, hvis de skulle købe en brugtbil i dag, er tendensen den samme som for nye biler. Pris og driftsomkostninger er klart de vigtigste parametre. De er begge faldet lidt i forhold til sidste år, men ikke så markant som for nye biler.

Til gengæld er fokus på bilens klimaaftryk og design faldet kraftigt, og de to egenskaber er nu nede på hhv. 17 og 19 procent.

På spørgsmålet om hvorvidt danskerne ville vælge køb, leasing eller leje, hvis de skulle have ny bil lige nu, er der kun mindre ændringer i forhold til sidste år. Lidt flere er kommet i tvivl. 21 procent i år kontra 18 procent sidste år. Ni procent svarer, at de ville lease – sidste år hed tallet ti procent.

Specifikt hvad angår elbiler, så er der generelt noget lavere andele, der svarer, at hhv. rækkevidde, opladningstid, ladenetværk og pris kunne afholde dem fra at købe.

Sidste år nævnte 55 procent elbilens rækkevidde som noget, der kunne afholde dem. I år er tallet nede på 46 procent.

Denne artikel er bragt via Autobranchen Danmark, onsdag d. 17. september 2025, i forbindelse med en undersøgelse foretaget af Voxmeter. 

Den originale artikel kan læses herunder:

Autobranchen Danmark

Artiklen er desuden delt af følgende medier: 

Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed:

Voxmeters analyser for privat- og erhvervsbank

Kundeloyalitet

Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.

Marketing

Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.

Image og omdømme

Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.

Segmentanalyse

Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.

CEM Intelligence-løsning

I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.

Rådgivning og præsentation

Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.

� Copyright - Voxmeter